Idræt skal være en del af lærernes pensum

Mange lærere ved ikke nok om motion og idræt. Gør motion til fast pensum på læreruddannelsen, lyder et forslag.

Mange folkeskolelærer ved ikke nok om motion og bevægelse, når de forlader seminaret. Og det er et problem, når der skal flettes 45 minutters idræt ind i undervisningen hver dag, lyder det fra idrætslærernes forening. (© DR)

Fra næste skoleår skal alle lærere i folkeskolen sørge for, at eleverne i gennemsnit bevæger sig 45 minutter om dagen. Kravet om 45 minutters daglig motion er nemlig en del af folkeskolereformen.

Men mange lærere forlader seminarerne uden viden om motion og idræt.

Hos foreningen af idrætslærere er man bekymret over, at kommende lærere ikke bliver undervist i, hvordan motion kan blive flettet ind i undervisningen.

- Det værste, der kan ske er, hvis det bliver en sur pligt for lærerne. Så bliver det rigtig svært at formidle til sine elever, siger Niels Grinderslev, der er generalsekretær i idrætslærernes forening Dansk Skoleidræt.

Bevægelse skal være en fast del af pensum

Niels Grinderslev mener derfor, at motion og bevægelse skal være fast pensum for alle lærer-studerende.

- Det bør helt klart være en del af den fremtidige læreruddannelse, når der nu skal indgå daglig bevægelse i en længere og mere varieret skoledag, siger Niels Grinderslev og fortsætter.

- Lærerne skal have en viden mellem fysisk aktivitet og læring, mener Niels Grinderslev.

Tre runder rundt i skolegården er ikke nok

Nikolaj Bach er formand for de lærerstuderendes Landskreds i Esbjerg. Han er begejstret for forslaget om motion på lærerpensummet.

For de 45 minutters motion, der skal flettes ind i undervisningen, bliver en vanskelig opgave for alle, mener han.

- Det er meget begrænset, hvad de lærerstuderende lærer om motion og læring. Vi har brug for nogle værktøjer, som vi kan bruge til at aktivere eleverne.

For reformen betyder, at eleverne skal have læring samtidig med motion og bevægelse, siger Nikolaj Bach og uddyber.

- Den ny skolereform kræver, at man skal sætte aktiviteter i gang samtidig med, at eleverne øver en tabel eller får tegnet tallene fra et til 100.

- Tre runder rundt i skolegården er ikke nok, vurderer Nikolaj Bach.