Når høresansen svigter, oplever de fleste et stort tab af livskvalitet.
Derfor er det utrolig vigtigt, at blive behandlet på en høreklinik så hurtigt som muligt, især hvis der er brug for et høreapparat.
Men ventetiden for at komme til på en af landets høreklinikker er meget lang. Visse steder ligger den mellem 2 og 2 1/2 år.
Det gjorde den også tidligere på Høreklinikken Sønderborg, Sygehus Sønderjylland. Men i dag ser det helt anderledes ud. Klinikken har nedsat ventetiden med så stor succes, at patienter rejser til Sønderborg fra hele landet for at blive behandlet.
Fra 700 dages ventetid til to uger
- Hvis du har behov for et høreapparat, hvorfor så vente i to år? Sådan udtrykker Karen Bonde, teamkoordinator på Høreklinikken Sygehus Sønderjylland, det så retorisk.
Klinikken har med stor succes nedsat ventetiden på behandling fra cirka to år, til 14 dage.
Nye lydbokse, nye arbejdsgange og ændret visiteringspraksis er blandt de tiltag, som har fået ventetiden til at falde så drastisk.
Patienter fra alle andre regioner
Og når 14 dages ventetid i Sønderborg skal sættes op i mod over to år andre steder, er det ikke overraskende, at med det frie sygehusvalg, vælger rigtig mange, at tage turen til det Sønderjydske.
- De kommer både fra København og Nordjylland. 20 Procent af vores patienter kommer fra andre regioner. Det er rigtig mange, siger Karen Bonde.
Nu er det glade patienter
Førhen var der mange sure og utilfredse patienter i telefonen hele tiden, siger hun.
Patienterne havde ventet meget længe, og var nærmest utilfredse på forhånd, når de kom til behandling på klinikken.
- Nu er de rigtig, rigtig glade fordi de næsten bliver behandlet omgående, siger hun.
Bare ændrede arbejdsgange
På klinikken i Sønderborg har de ansat en sekretær til al papirarbejdet, så lægen kan koncentrere sig om patienterne.
Det betyder, at lægerne i dag kan tilse op til 25-30 patienter om dagen. Førhen kunne lægen maksimalt nå 12-15 patienter. Men flere patienter er ikke lige med mere travlhed:
I følge Karen Bonde betyder det ikke, at de løber stærkere og arbejder mere på klinikken.
- Vi har bare ændret på nogle arbejdsgange, så det går stærkere for patienten, siger hun.