Selvom fire ud af 10 husstande har sagt nej tak til at få tilbud om smør og vaskemiddel, så kan de ikke sige nej til valgaviser fra de politikere, der gerne vil vælges.
For i modsætning til reklamerne fra dagligvarebutikker og andre forretninger, kan du ikke takke nej til post fra politiske partier.
For selvom aviser fra partierne er med til at opbygge politikernes omdømme og kan indeholde reklamer for arrangementer, der koster penge, så er politisk materiale ikke omfattet af markedsføringsloven.
Opbakning til ordningen
Og derfor kan politikerne dele alle de valgbrochurer ud, de har lyst til, siger kontorchef hos Forbrugerombudsmanden Benedikte Havskov.
- Det er direkte undtaget af loven. Hvis man er politiker, har man lov til at dele materiale ud, selvom der står nej tak på postkassen, siger Benedikte Havskov.
Både Post Danmark og FK Distribution, der står for forskellige ordninger, hvor man kan sige nej tak til reklamerne, bakker op om retningslinjerne.
Politikerne kan selv ændre loven
Og hvis man skal kunne takke nej til politisk materiale, så er det politikerne, der skal vedtage det.
- Der skal jo en lovændring til. Det vil sige, at politikerne skal gå ind og sige, at også politisk aktivitet er erhversvirksomhed, og derfor er det omfattet af markedsføringsloven. Og sådan er det ikke i dag, siger Benedikte Havskov.
På landsplan er det altså fire ud af ti husstande, som har takket nej til reklamer. Og de kan altså se frem til materiale fra politiske partier alligevel.