Vognmand har bil men ingen chauffør

Udbyder af uddannelser til lastvognchauffører søger 2.500 chauffører. De kommer nemlig til at mangle om få år.

Vognmand Christian Vestergaard foran sin vognpark på seks lastbiler. Han mangler en chauffør til den ene af lastbilerne. (Foto: © Ronnie Christensen, DR)

Der er gang i hjulene rundt om i landet.

Derfor mangler mange vognmænd til at transportere grus til byggepladser eller pålæg og toiletpapir til fødevarebutikkerne.

En af dem er Christian Vestergaard, som ejer Altos Transport i Roskilde.

Han har udvidet vognparken fra to til seks biler i håbet om, at han med de nye biler kan fylde ordrebogen endnu mere op:

- Min forhåbning var at skrive en lille annonce på Facebook, og så stod chaufførerne i kø. Men der blev jeg da klogere, forklarer han.

Der kom nemlig ikke ret mange henvendelser på jobopslag, opslag på Facebook og hvervning i netværk.

Derfor samarbejder han med Dekra, som er den virksomhed, der uddanner flest chauffører gennem AMU-systemet.

Direktør Peter Laursen mener, at man sagtens kan uddanne de op til 2.500 chauffører, som kommer til at mangle om få år.

- Der er over 100.000 ledige i Danmark i øjeblikket. Vi vurderer, at vi godt kan finde 2.500 chauffører på vores reservebænk, siger Peter Laursen.

Så nemt har det dog ikke været for vognmand Christian Vestergaard. Selv om de ledige er på kursus i op til 10 uger, så mangler de fleste for meget erfaring til, at han vil ansætte dem.

- De fleste af dem har manglet erfaring, køreegenskaber eller danskkundskaber, siger han.

Arbejdsgiverforeningen Transport og Logistik vil i det kommende år forsøge at lokke flere unge til at blive chauffører ved at sende en kampagnelastbil rundt på folkeskoler, efterskoler og erhvervsskoler.