På Lolland glæder mange sig til de mange nye arbejdspladser, som Femern-forbindelsen skaber, men i Sverige kan forbindelsen koste tusinder af arbejdspladser, frygter kritiker.
Kritikken af den kommende Femern Bælt-tunnel har indtil videre været koncentreret i det nordtyske, men nu kan debatten også være på vej til Sverige.
Det dansk-svenske kommunikationsbureau Ehrenberg Sørensen, der blandt andet arbejder for rederiet Scandlines og Ystad Havn, kritiserer det danske projekt i et debatindlæg i den svenske avis Expressen-Kvällsposten.
Færgeforbindelser vil dø
- Femern A/S regner selv med 30 procent færre biler og passagerer på linjerne Travemünde-Malmö og Travemünde-Trelleborg. På linjen Trelleborg-Sassnitz regner man med et endnu større fald, og det er let at regne ud, at disse linjer ikke kan overleve, siger Magnus Ehrenberg, direktør på kommunikationsbureauet.
Han siger, at de tusindvis af svenske job, der hænger sammen med færgetrafikken, derved kan være i fare.
I Danmark siger branchedirektør for transportområdet hos dansk industri, Michael Svane, at den svenske regering selv har insisteret på, at man burde lave en dansk-tysk forbindelse, den dag man var færdig med forbindelsen over Øresund.
DI: Svenskerne vil gerne have den
- Desuden hører jeg også, at det svenske erhvervsliv meget gerne vil have den, så de kan sende gods til Tyskland via Danmark, siger Michael Svane.
Han betragter indlægget som færgelobbyen, der kan mærke nettet stramme.
Men målet med indlægget i debatten er at gøre opmærksom på de vidtrækkende konsekvenser, siger Magnus Ehrenberg til DR Sjælland.
- Min intention er at give mine svenske landsmænd et wakeup-call, siger han.
Hverken rederiet Scandlines, der driver de danske tysklandsfærger samt Stena Line, der sejler mellem Sverige og Tyskland, har ønsket at kommentere historien.