67 procent af lægerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden har tilkendegivet, at de enten er ’utilfredse’ eller ’meget utilfredse’ med it-systemet Sundhedsplatformen, der tidligere har fået kritik af en lang række læger.
Det viser den første tilfredshedsundersøgelse blandt sundhedspersonalet i Region Sjælland og Region Hovedstaden, der blev offentliggjort i dag klokken 13.
Tilfredshedsundersøgelsen skal bruges til at blive klogere på, hvordan Sundhedsplatformen er som arbejdsredskab for personalet på regionens hospitaler, og hvordan det kan forbedres.
Undersøgelsen viser også, at sundhedspersonalet i Region Sjælland er mere utilfredse med Sundhedsplatformen end i Region Hovedstaden.
41 procent af alle sundhedsfaglige brugere af Sundhedsplatformen har svaret enten 'utilfreds' eller 'meget utilfreds'.
’En katastrofe’
Overlæge på medicinsk afdeling i Roskilde Peter Marckmann mener, det er en katastrofe, at så stor en del af lægerne er utilfredse med computerprogrammet.
- Det er en katastrofe, at så stor en del af de lægelige medarbejdere føler, at de har et dårligt redskab at arbejde med. Sundhedsplatformen er det vigtigste værktøj i vores daglige arbejde, og hvis det ikke fungerer, går det både udover vores effektivitet og patienternes sikkerhed, siger Peter Marckmann.
Han mener, at risikoen for fejl i arbejdet med patienterne er øget, fordi it-systemet fungerer så dårligt.
- Systemet er så uoverskueligt og usmidigt, at det fremmer risikoen for fejl, som kan være rigtig farlige for patienterne. De risikerer at få forkerte doser af medicin eller den forkerte medicin.
’En tømrer vil ikke bruge en hammer, der ikke kan slå søm i’
Ifølge overlægen lovede koncerndirektør i Region Sjælland Leif Panduro på et møde tirsdag for overlægerne i Roskilde, at man fortsat arbejder med forbedringer af Sundhedsplatformen.
Men overlæge Peter Marckmann har mistet tålmodigheden.
- Man kan lappe lige så meget, man har lyst til, og man kommer ingen vegne. Det er stadigvæk lige så håbløst, tidskrævende og uoverskueligt, som det hele tiden har været.
Overlægen henviser til de gentagne gange, sundhedspersonalet har fået at vide, at der kommer forbedringer på Sundhedsplatformen, uden der er sket mere i sagen.
- En tømrer vil aldrig nogensinde finde sig i at arbejde med en sav, der ikke kan save, eller en hammer, der ikke kan slå søm i. Det er helt til grin, understreger Peter Marckmann.
'Det er ikke uventet'
Koncerndirektør i Region Sjælland Leif Panduro Jensen siger til undersøgelsen, at hovedkonklusionerne ikke er helt uventet og viser, at regionen stadig har et stort arbejde foran sig.
- De udfordringer, som undersøgelsen afslører ved Sundhedsplatformen, er heldigvis også dem, vi har meget fokus på. Men rapporten understreger behovet for, at vi sætter tempoet op.
Om undersøgelsen
- •
I september har i alt 19.584 ud af 49.681 adspurgte medarbejdere på tværs af Region Sjælland og Region Hovedstaden svaret på en brugerundersøgelse om den elektroniske patientjournal.
- •
I Region Sjælland har 39 procent af al sundhedspersonale svaret på undersøgelsen, mens tallet er på 41 procent i Region Hovedstaden.
- •
I undersøgelsen svarer 88 procent af brugerne, at de anvender Sundhedsplatformen hver dag i deres arbejde.
- •
Regionerne vil inddrage medarbejdernes svar til at kvalificere arbejdet med at udvikle Sundhedsplatformen.
- •
Du kan læse mere om tilfredshedsundersøgelsen her.
- •
Kilde: Region Sjælland og Region Hovedstaden
OPDATERET KL. 13.38: Artiklen er opdateret med faktaafsnittet 'Om undersøgelsen'.