Færgeselskabet Scandlines modarbejder både den danske stat og det danske folk.
Så bombastisk lyder meldingen i dag fra transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, der tordner mod færgeselskabet.
Ifølge ministeren arbejder Scandlines nemlig direkte imod en fast forbindelse til Tyskland. Og det er meget betænkeligt, siger transportminister Ole Birk Olesen:
- Der er nogle stærke interessentgrupper og her jo især Scandlines, som er dyb modstander af den beslutning, som et bredt flertal i Folketinget har truffet, og som der også er lavet aftale om med den tyske regering samt er understøttet af EU.
Ole Birk Olesen, der i dag mødtes med sin tyske ministerkollega Bernd Buchholz, for at diskutere status for den tyske godkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt, siger, at Scandlines ikke ønsker den konkurrence, der vil blive med en fast forbindelse til rådighed for bilisterne.
- Scandlines ønsker at bilisterne kun har færgen som mulighed, så Scandlines kan tjene en masse penge. Derfor understøtter Scandlines de lobbyistgrupper, som vil forhindre byggeriet af en fast Femernforbindelse. Det synes jeg er en meget betænkelig proces, siger Ole Birk Olesen.
Illegitim interesse
Scandlines driver færgefart mellem både Rødby-Puttgarten og Gedser-Rostock. Ole Birk Olesen mener, at Scandlines samarbejde med miljøgrupper i Tyskland er betænkeligt:
- Jeg mener, det er illegitimt at Scandlines ikke ønsker, at danskerne skal have den mulighed at køre via en fast forbindelse på Femern, fordi Scandlines ønsker at have monopol på færgefarten dernede. Det synes jeg ikke er en legitim interesse.
- Det er en illegitim interesse, siger den danske transportminister.
Søren Poulsgaard Jensen, der er administrerende direktør i Scandlines, er chokeret over ministerens udtalelser:
- Jeg havde egentlig håbet, at Ole Birk Olesen var fejlciteret for hans kommentarer om illegitime interesser. Han ved jo udmærket godt, at vi hverken handler ulovligt eller bekæmper den planlagte forbindelse, siger Søren Poulsgaard og fortsætter:
- Vi har nogle helt klare ønsker om fair og lige konkurrence over for en statslig aktør, som får meget, meget stor støtte fra både EU og fra staten og hele embedsværket. Det eneste vi ønsker er ordentlige vejadgange,og at vi får ordentlig maritim sikkerhed, mens tunnelen bliver bygget. Så det må jeg afvise.
Uforstående overfor kritik
Søren Poulsgaard Jensen forklarer, at Scandlines samarbejder med organisationer, der ligesom vi stiller krav om en ordentlig, redelig og transparent proces, der respekterer tyske regler:
- Vi er meget uforstående overfor, hvorfor en minister skulle anfægte vores karakter på grund af et samarbejde med lovlige organisationer i Tyskland, der for manges vedkommende består af helt almindelige lokale, bekymrede borgere.
Søren Poulsgaard Jensen siger endvidere, at Scandlines tidligere har sendt flere invitationer afsted til ministeren om at tage en dialog med færgeselskabet.
- Jeg tror, det Ole Birk Olesen er ude på, er at sikre sig, at Scandlines ikke eksisterer, så det går bedre for den forretning, han prøver at bygge op med Femernbælt.
Femernforbindelsen skal efter planen stå færdig i 2028.