Overvældende stor interesse.
Sådan lyder det samstemmende fra mange af landets færger, ti dage efter overfarten blev gratis for gående og cyklister.
Hos Molslinjen, der blandt andet også har færger til Samsø, Langeland, Bornholm og Fanø, har de i den første uge i juli haft i alt 26.923 gående og cyklende passagerer.
- Det, vi har oplevet, er rundt regnet en fordobling i forhold til den sammenlignelige uge sidste år, så det er klart, at den her ordning har været superpopulær ude hos færgegæsterne, siger Jesper Maack, der er PR- og kommunikationschef i Molslinjen.
Det har været en stor opgave at få ordningen til at glide, fordi der er pres på færgerne i år, hvor mange holder ferie i Danmark, fortæller han.
- Men det er dejligt at se så mange på færgerne. Nogle af dem bliver måske grebet af det og bliver færgekunder, også når den her ordning er overstået, siger Jesper Maack.
Flere af de mindre færger melder også om en fordobling af gående og cyklende passagerer sammenlignet med samme periode sidste år.
Det gælder blandt andre Orøfærgen og Lolland Færgefart, der sejler til Askø/Lilleø, Femø og Fejø.
Også de ruter, der endnu ikke har opgjort passagertallene, melder generelt om stor interesse – på trods af en vejrmæssig sløj start på juli måned.
- Det er kommet bag på os, at der er så mange passagerer. Vi var godt klar over, at vores populære formiddagsafgange ville blive pressede, men det er over hele dagen også i hverdagene, og når det er dårligt vejr. Det er vi bestemt ikke vant til, så det er flere, end vi forventede, siger Rune Nilsson, der er overfartsleder på Sejerøbugtens Færger.
'Vi har slet ikke kapacitet til det kæmpe pres'
Men interessen er også så stor, at især de mindre færger har svært ved at følge med og i nogle tilfælde har måttet afvise passagerer.
Det fortæller Lars Hansen, der er overfartsleder på færgefarten mellem Orø og Holbæk og formand for Småøernes Færgeselskaber.
- Vi har slet ikke kapacitet til det kæmpe pres, nogle af mine kollegaer oplever. Der er ikke pladser nok, og vi kan jo ikke tage flere med, end vi må for Søfartsstyrelsen, og der er personale til, siger han.
Han regner med, der kun kommer endnu flere gående og cyklende til færgerne til småøerne fra næste uge, når endnu flere familier går på sommerferie.
- Det betyder, at nogle af dem, der gerne vil med, fordi det er gratis, de kan ikke komme med, for vi har den kapacitet, vi har, og vi kan ikke udvide den, siger han.
På Sejerøbugtens Færger er der også nogle gange for mange passagerer, som vil over at gå eller cykle.
- Vi kan ikke fragte alle dem over, som gerne vil. Og udfordringen er egentlig mest at få dem tilbage igen, som er på øen. Så det kan være, folk er nødt til at tage nogle andre afgange, end dem de ønsker. Men vi har kunnet løse det indtil videre, siger Rune Nilsson.
Minister: Hav tålmodighed
Den gratis sejltur for gående og cyklister gælder 53 færgeruter i Danmark og er en del af den såkaldte sommerpakke, som Socialdemokratiet, Venstre, De Radikale, SF, Enhedslisten, De Konservative og Alternativet står bag.
Transportminister Benny Engelbrect fra Socialdemokratiet glæder sig mest af alt over den store stigning i gående og cyklende passagerer på landets færger.
- Jeg synes, det er helt overvældende imponerende, at så mange danskere har taget imod tilbuddet om at komme ud og opleve en del af Danmark, som man måske ellers ikke har udnyttet, siger han og fortsætter:
- For færgerne, som nu oplever en kæmpestor succes, så forventer jeg selvfølgelig, at man finder gode lokale løsninger på, hvordan man håndterer situationen.
Samtidig opfordrer ministeren færgepassagererne til at planlægge deres tur og være lidt ekstra tålmodige, hvis færgerne ikke har plads, og de ikke lige kan komme over den dag eller det klokkeslæt, de ønsker.
- Det er i hvert fald en rigtig god idé at kigge på, inden man tager afsted, hvilke bookingsystemer der gælder, og hvis man kan bestille en billet, skal man selvfølgelig også gøre det, siger han.