Rederiet Scandlines kalkurerer med tre års forsinkelse på byggeriet af den kommende tunnel til Tyskland. Rederiet tror at tunnelen først står færdig i 2024 og ikke i 2021 som Femern A/S eller regner med.
Projektet bliver forsinket
- Vi tror ikke på, at en tunnel kommer til at stå færdig i slutningen af 2021, når man tænker på, at den omfattende tyske godkendelsesproces endnu ikke rigtigt er kommet i gang, og der skal ikke ske ret meget, før projektet skrider. Vi allerede set flere udskydelser af tidsplanen, og det er inden godkendelsesprocessen overhovedet er gået i gang,og før første spadestik er taget. siger Marc Bergstein, der er Project Manager i Scandlines Danmark, til nyhedsbrevet ShippingWatch.
Rederiet indsætter ikke nye færger på Rødby-Puttgarten men har i stedet opgraderet den første af fire færger til batteridrift, der vil spare på CO 2-udledningen på den 18 kilometer lange sejltur over Femern Bælt.
Fortsat færgedrift
Scandlines håber samtidig, at beslutningsgrundlaget der ligger til grund for forbindelsen, bliver taget op til revurdering. Rederiet er utilfredse med, at Scandlines ikke længere vil få adgang til den motorvej, som i dag ender ved færgeterminalen i Rødby Havn, da Scandlines fortsat tror på fremtidig færgedrift også efter at Femern Bælt-tunnellen er bygget og klar til brug.