Kæmpe betonfabrik på Lolland skal gøres permanent: 'Det vil være fantastisk for området'

Et politisk flertal vil gøre gigantisk tunnelelementfabrik ved Fermen-byggeriet permanent.

Arbejdet med at bygge den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn er i fuld gang. Fabrikken vil fylde omkring 200 fodboldbaner og koster i omegnen af fire milliarder kroner. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Der bliver gravet, støbt og bygget på en kæmpe grund øst for Rødbyhavn på Lolland. Som et led i byggeriet af den kommende Femerntunnel mellem Danmark og Tyskland, bliver der nemlig etableret en gigantisk betonelementfabrik, der skal producere de tunnelelementer, der skal sænkes ned på havbunden.

Men nu tyder det på, at tunnelelementfabrikken også vil få et liv, efter Femern-byggeriet står færdigt.

Et flertal i Folketinget vil nemlig have fabrikken gjort permanent, så den i de næste mange årtier kan producere betonelementer til fremtidens broer og tunneler overalt i Danmark.

Tanken er en del af regeringens oplæg til infrastrukturforhandlingerne, og bakkes op af både Venstre, de Konservative og SF.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at der vil blive god brug af fabrikkens støberi i fremtiden. (Foto: © Philip Davali, Ritzau Scanpix)

Der vil nemlig være masser af store byggeprojekter i fremtiden, som fabrikken kan levere elementer til, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges.

Også de Konservatives transportordfører Niels Flemming Hansen kan se gode perspektiver i en permanent fabrik. Særligt som en del af en større strategi, der vil gøre Danmark ledende indenfor mega-byggerier.

- Hvis vi formår at holde på kræfterne, der har været med til at bygge de her projekter, så er vi jo i Danmark eksperter i megastrukturer. Og der vil vi jo med en tunnelelementfabrik være i stand til at skabe den næste store eksportsucces herhjemme. Så vi er meget positive, siger han.

Vil styrke området med tusindvis af arbejdspladser

Fabrikken, der vil være på størrelse med 200 fodboldbaner, vil beskæftige op mod 1500 ansatte, når den kører på fuldt tryk.

Derfor er det også en stor gevinst for hele Lolland-Falster, hvis den kan blive stående og forsat skabe arbejdspladser efter Fermen-byggeriet. Det mener borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou-Rasmussen (S).

- Det vil være fantastisk, hvis det lykkes. Også i forhold til mulighederne for at folk bosætter sig, der vil både Fermentunnellen og en permanent betonfabrik være guld værd for hele Lolland-Falster, siger han.

En fabrik i den størrelse vil nemlig også skabe afledte arbejdspladser til alt fra leverandører, vagtfirmaer, rengøring og eksterne konsulenter. Og det glæder borgmesteren.

- Man plejer at sige, at for hver medarbejder, der arbejder inden for hegnet på sådan en fabrik, der skabes også næsten én arbejdsplads uden for hegnet. Så hvis der skal arbejde 1500 mennesker derinde, så kan man næsten doble det op. Og det betyder rigtig meget for lokalområdet. Særligt fordi at det er arbejdspladser til både de højtuddannede akademikere og til de ufaglærte.

Muligheden for et fast job inden for betonbyggeri på Lolland lyder også tillokkende for Jørgen Noer fra Randers. Han er godschauffør og specialarbejder, og i øjeblikket arbejder han på Storstrømsbyggeriet og bor derfor midlertidigt på en campingplads på Lolland. Og han kan godt se fordelen ved en permanent fabrik.

- Sådan en stor betonfabrik, der også fremover skal lave betonelementer til forskellige byggerier, gør jo, at man er sikker på sit arbejde, og derfor vil jeg også have lettere ved at flytte derned. Det er jo det, der trækker, for så har man et godt arbejdssted inden for betonbyggeri, siger han.

I første omgang drømmer Jørgen Noer om at købe et sommerhus i området, som også kan bruges som helårsbolig.

Byggeriet af Femernforbindelsen skyder op langs kysten ved Rødbyhavn på Lolland. Det forventes, at forbindelsen vil stå færdig til åbning i 2029. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Erhvervslivet klapper i hænderne

Hos brancheforeningen DI Transport er der også glæde over udsigten til, at fabrikken kan blive permanent. For ifølge branchedirektør Michael Svane er det ikke kun positivt for Lolland, men også for Danmarks rolle i internationale projekter i fremtiden.

- Vi opbygger noget viden med den erfaring, vi får fra byggeriet af Fermen-forbindelsen. Det kan skabe job til faglærte og til elever og lærlinge, men det kan også skabe viden og indsigt, som vores store ingeniørkoncerner kan tage med ud i den store verden. Så det her er en fremtidssikring, ikke kun på Lolland, men også på store dele af verdensmarkedet.

Også i fagforbundet 3F Lolland, hvor mange medlemmer kommer til at arbejde på den nye fabrik, er formand Steffen Rasmussen glad over, at de måske kan være sikret job mange år frem.

- Det giver nogle helt andre perspektiver, hvis fabrikken kan bygges, så den også kan arbejde videre bagefter. Folk kan etablere sig med deres familie på øen. Det vil være rigtig godt, siger han.