Fremtidens færger sejler uden kaptajn ved roret

Om 10 år kan flere af Region Sjællands 11 små færger sejle helt uden mandskab.

I fremtiden kan kabelfærgers fysiske kabler været erstattet med virtuelle kabler, så færgen ikke længere behøver en kaptajn. (Foto: © (Grafik) Signe Heiredal)

Når du i fremtiden kører ombord på landets små kabelfærger, så er det måske helt uden personale, der viser dig, hvor du skal parkere, og derudover vil skibets kaptajn være erstattet af en computer.

Lige nu arbejder projektgruppen ShippingLab, der består af medlemmer fra ø-kommuner, rederier og forskningsinstitutioner nemlig på, hvordan fremtidens færger til landets mindre øer kan blive mere automatiske eller endda selvsejlende.

Og de mener ikke, det er en umulig opgave, siger gruppens formand Kjeld Dittmann fra Danmarks Tekniske Universitet.

- Det er jo ikke mere mystisk, end at metroen i København kører uden lokomotivfører, så vi mener reelt, det godt kan lade sig gøre indenfor en længere årrække.

Og særligt de mindre færger som kabelfærgerne er det perfekte sted at starte, mener Kjeld Dittmann.

- Det mest nærlæggende er det, vi kalder for virtuelle kabelfærger, der i stedet for at have et fysisk kabel har en virtuel wire og udfører nøjagtigt det samme, siger han.

Deler vandene

En af dem, der ofte bruger kabelfærgen mellem Orø og Hammerbakke i Hornsherred er Christian Sørensen, der bor på Orø. Og han er ikke afvisende overfor at køre ombord på en tom robotfærge for til gengæld at kunne komme med færgen døgnet rundt, hvis teknologien er til det.

- Det vil gøre oplevelsen af at leve på en ø mindre irriterende, men stadigvæk med de samme fordele. Nu kan du jo ikke komme herfra eller til efter midnat og før klokken fem, så hvis man er ude og besøge nogen på den anden side, så skal man være hjemme før, og man kan ikke komme tidligere afsted om morgenen, siger han.

Omvendt synes Karina Hansen, der også bor på Orø, ikke om personalefrie færger.

- Du får en anden kontakt som øboer. Du får et forhold til dem, der er på færgen, når du pendler hver dag, og det synes jeg, er en del af det.

Og selvom en potentiel robotfærge ville betyde, at færgen kunne sejle hele natten, så ændrer det ikke på hendes syn på færgerne, som de er nu.

- Nu har jeg været herovre i 11 år, og jeg har ikke haft behov for at sejle om natten. Så kan du lige så godt lave en bro. Jeg ville være ked af, hvis jeg ikke havde noget personale ombord, og så er der utrygheden. Hvad gør jeg, hvis den går i stå på vandet?

Karina Andersen sejler hver dag med kabelfærgen fra Orø. (Foto: © Foto: Trine Warrer Juul)

Allerede i gang

Ideen om virtuelle kabelfærger er Michael Kousted helt med på. Han er direktør for Østre Færge, der er kabelfærgen mellem Orø og Hammerbakke, som er en af de 11 små færger, der sejler til øer i Region Sjælland.

Han har allerede en ansøgning liggende i Søfartsstyrelsen om en ny elektrisk færge, der med tiden skal kunne sejle helt eller delvist autonomt. Men færgerne skal dog ikke være helt ubemandede, mener han

- Vi mener teknologien er til, at den kan sejle selv. Men skipper skal være ombord, hvis der sker noget uforudset. Så skipper kan vi ikke spare væk, men han kan håndtere andre opgaver, mens færgen sejler, siger han og fortsætter.

- Med 120 afgange om dagen, vil det være dejligt, hvis det var en computer, som sørgede for, vi kom fra A til B. I vores tilfælde med 686 meter mellem havnene, så er det til at overskue.

Det er ikke kun i Danmark, man drømmer om færger, der på sigt kan sejle mere automatiseret end i dag. I Norge er de så langt fremme, at de allerede for et par år siden lavede det første forsøg med en færge, der i en rute mellem tre havne, klarede det hele selv.