Hvis du i dag skal købe alkohol eller tobak, skal du ikke blive overrasket, hvis du bliver spurgt om ID.
I dag afholder over 1.500 butikker fra 12 forskellige kæder nemlig den første ID-dag af sin slags.
Ifølge butikkerne oplever medarbejderne alt for ofte, at kunder bliver vrede eller irriterede, når kassemedarbejderen beder dem om at vise kørekortet.
ID-dagen er et landsdækkende samarbejde mellem blandt andet Danske Spil, Dansk Erhverv, Tobaksproducenterne og tolv forskellige butikskæder, som blandt andet tæller Netto, Coop, 7-Eleven og Cirkel K.
- Vi er med i dag, fordi vi gerne vil bakke op, at vi bliver dygtigere til at spørge om ID, når kunder køber tobak, alkohol eller håndkøbsmedicin i vores butikker, fortæller ansvarlighedsdirektør i COOP, Signe Frese om virksomhedens deltagelse i ID-dagen.
Skal blive bedre til at spørge
I Netto i Haslev står der ved kassen store skilte, at personalet i dag tjekker ID på alle, der køber alkohol og cigaretter.
- Det er for at sætte mere fokus på det. Vi vil gerne være endnu bedre til at tjekke ID. Vi kan jo heller ikke løbe fra, at det er et problem, siger butikschef Kasper Bjerg.
Charlotte Vestager er salgsleder i butikken i Haslev og sidder også jævnligt bag kassen:
- Det er generelt, at der er nogen, der bliver rigtig, rigtig sure, når man beder om identifikation. Det skal også være et billede-ID, og det kan også være en udfordring. Mange af de unge mennesker har ikke et billede-ID, selv om de er gamle nok, fortæller hun.
Men det er især de helt unge medarbejdere i butikken, der har svært ved at spørge om kørekort eller ID-kort, mener salgslederen.
- Vores rigtig unge mennesker kan have det svært ved at bede om ID, fordi de ikke er klar på den respons, der nogle gange er meget negativ.
Charlotte Vestager giver også et bud på, hvad man kan gøre for at tackle de negative og vrede kunder.
- Så må man beklage og sige, at det er en regel, vi har, og det er markeret alle vegne, at vi skal gøre det. Heldigvis ved de fleste det godt og forstår det også godt. Men nogle gange er den negative respons en reaktion på, at de bliver skuffet over, at de ikke må købe, siger Charlotte Vestager.
Én ID-dag er langt fra nok
Også den tyske supermarkedskæde Lidl vælger ikke bare i dag, men i en hel uge at spørge om ID hos kunderne.
- Vi har valgt at udvide ID-dagen til en ID-uge, så der kommer ekstra fokus på. Både for vores medarbejdere, der er i perioden op til er blevet ekstra uddannet i det, men også så vores kunder vænner sig til at blive spurgt om ID, fortæller kommunikationschef i Lidl Morten Vestberg.
Og det er ikke kun alkohol og tobak, supermarkedet er begyndt at tjekke ID ved.
- Som noget nyt tjekker vi også ID ved energidrikke til mindreårige. Det skal være naturligt for vores medarbejdere at spørge om ID. Og det skal også være naturligt for kunderne at blive spurgt om det. På den måde kan vi bedst ændre ID-kulturen her i Danmark, så vi sikre, at reglerne bliver overholdt, lyder det fra Morten Vestberg.
I juli måned lød det fra et bredt flertal i Folketinget, at det fremover skal koste 10.000 kroner første gang, hvis en butik bliver taget i at sælge cigaretter til unge under 18 år, mens bøden skal lyde på henholdsvis 20.000 og 40.000 kroner anden og tredje gang, en butik bliver taget i et lovbrud.
Regeringen er i gang med at imødekomme forslaget i et udkast til et lovforslag, der bliver sendt til Folketingets sundhedsudvalg.