Presset er blevet for stort og pladsen for lille, når DSB's el-lokomotiver skal repareres eller vedligeholdes i det centrale København.
Her kan der let opstå trafikale flaskehalse, når et tog skal fra værkstedet og ind i drift.
Men nu vil DSB flytte det store lokomotivværksted til Næstved, som blandt andet skal vedligeholde og reparere eldrevne lokomotiver.
100 arbejdspladser rykkes
Det betyder, at 100 nye arbejdspladser er på vej til Næstved Kommune i 2025, og de skal være mere end velkomne, siger Næstveds socialdemokratiske borgmester Carsten Rasmussen, som håber, at mange af medarbejderne flytter med.
- Man starter jo ikke med at sige, at nu sælger vi huset og flytter til Næstved. Men på sigt er der nok nogen, der hellere vil bo inde i Næstved frem for i hovedstaden, lyder det fra borgmesteren.
Carsten Rasmussen håber også, at nogle af stillingerne som smed, ingeniør eller elektriker kan blive besat af områdets lokale beboere.
- På sigt er der nogen, der vil finde et andet arbejde eller gå på pension. Det vil sige, at der er flere nede i vores område i byer som Næstved, Ringsted eller Vordingborg, der pludselig kan søge stillingerne, og så vil det på sigt blive lokale job, siger han.
Desuden understreger borgmesteren, at Næstved har den trafikale fordel at have to forskellige jernbanespor mod København, som togene kan køre på.
Næstved som trafikknudepunkt
Ifølge DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, kan lokomotivværkstedet i Næstved løse DSB's udfordringer med den trængsel, som de oplever i dag i København.
- Et nyt, moderne og velfungerende værksted i Næstved er med til at skabe forudsætningerne, så vi kan levere det bedste tilbud til vores kunder, siger han.
Derudover mener direktøren, at Næstved også har den oplagte placering til at huse lokomotivværkstedet.
- Når der nu bliver gennemført de store investeringer i jernbanen med elektrificeringen af nye el-lokomotiver i DSB, vil Næstved blive et regionalt trafikknudepunkt på Sjælland. Derfor er det den mest optimale placering til det nye værksted, lyder det fra Flemming Jensen.