Lange bilkøer og længere transporttid.
Det er hverdag for mange tusind bilister, der hver dag kører til og fra arbejde i Københavns-området via Køge Bugt Motorvejen.
Og det er blevet endnu værre efter corona.
Det viser målinger fra Vejdirektoratet, som har sammenlignet en række motorvejsstrækninger i september 2021 med samme strækning i september 2019.
Nu tager det i gennemsnit op til fem minutter længere at komme fra frakørsel 37 Rønnede på Sydmotorvejen og til Ishøj på Køge Bugt Motorvejen end det gjorde for to år siden
Det kan hænge sammen med, at flere købte en bil under corona-nedlukningerne, siger trafik-forsker Ålborg Universitet, Harry Lahrmann.
- Det er nok fordi, at vi under corona har købt lidt flere biler, fordi vi ikke havde lyst til at køre i den kollektive trafik på grund af alle restriktionerne. Og når vi nu har købt bilen, så bliver vi ved med at køre i den, siger han.
Selvom hjemmearbejde er blevet en del af arbejdsugen på mange arbejdspladser, så er der cirka ti procent færre passagerer i den kollektive trafik end før corona, lyder det fra Harry Lahrmann.
- Vi kan også se, at det ikke er alle passagererne, der er kommet tilbage til den kollektive trafik, siger han.
Tager toget på halvvejen
Den massive myldretrafik er blevet for meget John Nielsen, der pendler fra Haslev til København.
- Jeg begyndte at regne på det, og jeg fandt ud af, at det ikke var særlig meget dyrere at tage toget fra Køge Nord, siger John Nielsen.
Derfor kører han nu hver morgen til stationen i Køge Nord og sætter bilen for at hoppe på toget det sidste stykke. Selvom det koster ham cirka 300 kroner mere om måneden, så er det rarere for ham at tage den sidste del af turen i tog.
- Der er meget mindre stress og jag, end når jeg sidder ude på motorvejen. I toget kan jeg sidde og følge med i en podcast, se en film eller spille et spil i de 35 minutter, det tager at køre ind til Dybbølsbro, siger John Nielsen.
Håndværkere dropper opgaver i hovedstaden
Den ekstra transporttid er også noget, man mærker i håndværkerbranchen, hvor det tager længere tid at komme ud til opgaverne, når de kører mod hovedstaden.
Der er nogle af håndværkerne, som ikke orker turen til hovedstaden og vælger at sige nej til opgaver, siger Jesper Toftebjerg Andersen, der er formand i interesseorganisationen for DI Dansk Byggeri på Sjælland og Lolland og Falster
- Mange vil hellere blive i nærområdet. De ansatte vil ikke bruge så meget tid på landevejen, og der er mange folk på vejene lige nu, siger han.
Trafikken bliver værre
I sommer blev politikerne enige om at udvide det danske vejnet, så udover de mange flere biler på vejene, kommer der også vejarbejde oven i de næste år.
Så køerne på vejene forsvinder ikke lige foreløbigt, lyder det fra transportminister, Benny Engelbrecht (S).
- Man skal være forberedt på, at på den korte bane, mens vi laver vejarbejder, så bliver det værre, siger han.
Han håber derfor, at dem, der under corona har droppet offentlig transport på grund af restriktioner, vil vende tilbage igen.
- Sundhedsmyndighedernes anbefalinger er meget klare. Man kan vende fuldstændig klart og utvetydigt tilbage til den kollektive transport. Vi har ikke brug for at holde afstand eller at bruge mundbind mere, så man kan roligt vende tilbage, siger Benny Engelbrecht (S).