Autistforening: Forkert at flytte børn fra velfungerende skoletilbud

Næstved Kommune overvejer at flytte hvert fjerde barn væk fra en specialafdeling. Det er problematisk, siger forening.

Tomme stole på Sydbyskolen i efterårsferien, men hvis et forslag fra Næstved Kommune bliver vedtaget, så er nogle af stolene også tomme efter sommerferien. (Foto: © Tanja Schertiger, (c) DR)

Forestil dig, at dit barn slår de andre elever eller lægger sig grædende i fosterstilling, fordi skolen og klassekammeraterne er for larmende, uforudsigelige og stressende.

Det er den hverdag, forældre og Landsforeningen Autisme frygter, at kommunerne sender børn med diagnoser fra asperger til autisme og deres familier tilbage til, når skolestrukturen bliver ændret.

Som det er nu går hvert tredje barn med autisme ikke i en normalklasse.

Derfor er det ifølge landsforeningen dybt problematisk, at Næstved Kommune til næste skoleår overvejer at flytte de mest velfungerende børn med særlige behov fra specialafdelingen på Sydbyskolen ud til to andre skoler.

Ændringer er svære

Hvis forslaget går igennem, vil hver fjerde af kommunens 199 børn blive flyttet. Landsforeningen Autisme frygter, at det vil gøre børnene utrygge og skabe konflikter.

- Et skoletilbud, hvor børn med autisme har det godt, er der simpelthen ingen grund til at lave om på, siger formand Heidi Thamestrup.

Netop at blive flyttet rundt på er ekstra hårdt for børn med autisme.

Heidi Thamestrup frygter derfor, at nogle af de berørte børn helt vil holde op med at gå i skole, fordi de ikke får den struktur og ro i hverdagen, de behøver.

Børnene skal være sammen med alderssvarende

Formand for børne- og skoleudvalget i Næstved Søren Dysted (S) understreger, at børnene kommer til at gå i specialklasser for børn med autisme. Derfor kan det komme til at fungere, siger han.

Blandt andet fordi kommunen ikke flytter børn enkeltvis, men i stedet flytter hele klassen.

- Det er egentlig kun murstenene, der vil forandre sig. Vi flytter dem, der kender hinanden, og vi tilbyder også lærerne at flytte med, fortæller Søren Dysted.

Kommunen har tidligere lavet skolestrukturen om, så overbygningen og dermed de ældste børn blev flyttet væk fra Sydbyskolen. Det skal nu føres tilbage.

- Blandt de normaltbegavede autister er også unge mennesker, og vi synes, at det er vigtigt, at de kan spejle sig i nogen, der er alderssvarende, siger Søren Dysted.

Frikvartererne er en udfordring

Men argumentet med, at det kun er murstenene, der forandre sig, køber autismekonsulent Tanja Schertiger ikke.

Frikvartererne kan nemlig være lige så svære at håndtere som timerne:

- Hvis man spiller fodbold og kommer til at skubbe til de andre, så kan barnet med autisme hurtigt reagere og sige: "Han slog mig." Det var måske ikke meningen, men det er, hvad barnet med autisme oplever. Derfor kan der meget hurtigt opstå konflikter, siger Tanja Schertiger, der arbejder med børnene til hverdag.

I alt går der 48 børn med diagnoser fra asperger til autisme i de klasser, som ser ud til at skulle flyttes ud på andre skoler.