263.420 borgere har ikke åbnet deres digitale postkasse, siden de automatisk blev tilmeldt 1. november sidste år, hvor det blev lovpligtigt. Det viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
En af dem er 32-årige Sanni Larsen fra Næstved:
- Jeg har aldrig brugt det. Jeg ved egentlig ikke rigtig, hvad det går ud på.
Det kan koste din boligydelse
Og det kan have store konsekvenser for den enkelte borger, fortæller Lisbeth Hald, der har ansvar for den digitale post hos Borgerservice i Slagelse Kommune:
- Vi har haft konkrete eksempler på borgere, der har mistet flere måneders boligydelse, siger Lisbeth Hald.
Men også et væld af andre vigtige beskeder kan gå de mange tusinde borgere forbi. Det kan være indkaldelser til sygehuset, regninger fra dagtilbud eller opkrævning af ejendomsskat.
Mere information skal få flere til at tjekke posten
Hos Digitaliseringsstyrelsen, som står for overgangen til digital post mener chefkonsulent Louise Kampmann da heller ikke, at man er i mål endnu:
- Det fortæller os, at vi ikke må holde op med at lave det informationsarbejde, vi har lavet sammen med kommunerne de sidste år. Det skal vi sandsynligvis blive ved med længe endnu.
Sanni Larsen vil i hvert fald til at tjekke sin digitale postkasse. For der kunne jo ligge både gode og dårlige nyheder, hun ikke har set:
- Jeg tror, jeg går hjem og tjekker den, griner hun.