Tosproget skole stiller krav og løfter karaktererne

Markant fremgang for Søndervangskolen i Aarhus, der har 97 procent tosprogede elever.

Eleverne på Søndervangskolen i Aarhus har forbedret deres karakter-gennemsnit betragteligt gennem de seneste år. (Foto: © søren bidstrup, Scanpix)

- Min skolegang er vigtig, hele min uddannelse afhænger af den.

Ordene er Alhama Rashidis. Hun går i 7. klasse på Søndervangskolen i Aarhus, hvor hele 97 procent af eleverne er tosprogede.

Der findes 44 folkeskoler herhjemme med over 40 procent elever med anden etniske herkomst, og generelt klarer den type skoler sig dårligere rent fagligt end den gennemsnitlige folkeskole.

På Søndervangskolen er det dog lykkedes at rykke eleverne markant rent fagligt.

I 2009 var gennemsnitskarakteren for skolens 9. klasser under 4 - ved sommerferien i år var den steget til over 6.

Skolen har også forbedret sig i forhold til elevernes fravær, som i samme periode er faldet med syv dage, så en elev i dag har omkring 11 dage med fravær.

Skal ud i samme verden

Skoleleder Rani Hørlyck mener, at fremgangen skyldes, at skolen tør stille krav og have forventninger til både elever og forældre.

- Det er jo den samme verden, de skal ud i. Der bliver ikke taget hensyn til dem, når de går ud af skolen, siger hun.

Selvom karaktergennemsnit på Søndervangskolen er steget med næsten tre karakterpoint på syv år, så er stadig et stykke vej op til landsgennemsnittet på 7,1.

Rani Hørlyck føler sig dog sikker på, at skolen på sigt når op på samme niveau som resten af landet.

- Vi skal fortsætte med at have dedikerede medarbejdere og uddanne dem, så de hele tiden er klædt på til denne her opgave, og så er jeg helt sikker på, at vi også kommer derop, siger skolelederen.

Antallet af elever, der vurderes parate til at tage en uddannelse, er også steget. På seks år er andelen gået fra knap 64 procent til 91 procent.