Pengene bliver trukket på kontoen, men varen kommer aldrig frem til forbrugeren.
Det scenarie oplever flere og flere, og sidste år fik politiet 34.009 anmeldelser om bedrageri og databedrageri, hvor langt de fleste handler om folk, der er blevet fuppet i nethandler.
Det er en tredobling på kun fire år.
En af de skuffede forbrugere er studerende Asbjørn Kristensen fra Aarhus.
Han fandt en annonce på Den Blå Avis på en Iphone 5, som var ret billig, synes han.
Asbjørn Kristensen mente ikke, at der var noget, der virkede mistænkeligt ved annoncen, men han fik aldrig sin mobiltelefon, selv om han havde betalt 2.900 kroner for den.
- Jeg blev ikke sur, men mest pinlig berørt over at være blevet snydt. Jeg havde ikke lyst til at fortælle det til nogen og endnu mindre lyst til at anmelde det, for jeg følte mig virkelig dum, siger Asbjørn Kristensen.
Men mange andre har anmeldt det, når de er blevet snydt.
Chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen fra Østjyllands Politi siger, at en af forklaringerne er, at nogle typer kriminalitet har flyttet sig til nettet, hvor de også fylder mere og mere i politiets arbejde.
- Et eksempel kunne være, at vi ikke ser røverier og bankrøverier så meget mere. Nu flytter man ind på internettet og skaber sig en vinding ved at snyde folk der, siger han.
Chefpolitiinspektøren mener, at forbrugerne er blevet bedre til at passe på pungen og sørge for, at ingen aflurer pinkoden til dankortet.
Den opmærksomhed vil politiet råde til, at forbrugerne tager med sig, når de handler på nettet.
- Overvej om tilbuddet i virkeligheden er for godt. Hvis det er et udenlandsk firma, så tjek på nettet, om andre har erfaringer med at handle med firmaet. Får man sine varer, eller er det et fupfirma?, siger han.
Sidste år var der 4.950 østjyder, der anmeldte snyd på nettet til politiet.
Stor stigning i anmeldelser af bedrageri og databedrageri
- •
Landsdækkende
- •
Østjyllands Politikreds