Mette sælger frisk is på gården: Nyt kort giver overblik over gårdbutikker

Det bliver lettere at finde landmænd, der sælger friske fødevarer fra egen gård.

Mette Mikkelsen og hendes far startede sidste år med at sælge is fra deres gårdbutik på Havdal Mejeri i Søften. (© Dr Østjylland)

Hvor kan man købe lokalt avlet kød, nye kartofler eller frisk is?

Det vil Landbrug og Fødevarer nu gøre nemmere at finde ved at lave et nyt interaktivt kort over landets mange gårdbutikker på aabentlandbrug.dk.

Gårdbutikker er nemlig blevet populære, fortæller Nina Preus, forbrugersociolog ved Landbrug og fødevarer.

- Det handler om at kunne sætte ansigt på og få en vished om, at der er et menneske bag maden. Det er simpelthen naturlig mad, der kommer fra en gård, og man kan måske endda møde landmanden, der har produceret maden, siger hun og fortsætter:

- På den måde kan man stille spørgsmål, så man bliver tryggere ved den mad, man spiser.

Kort over de 110 gårdbutikken, som Landbrug og Fødevarer har samlet på deres interaktive kort. (© Landbrug & Fødevarer)

Det interaktive kort indeholder 110 forskellige gårdbutikker på Sjælland, Fyn, Jylland og på Bornholm, der sælger enten økologiske og konventionelle varer.

Mette sælger frisk is

Udover klassiske butikker med ost, kartofler og jordbær, så sælger 13 landmænd is fra eget ismejeri. Én af dem er Havdal Mejeri i Søften, hvor de laver is med mælk og fløde fra deres 90 jerseykøer.

- Vi så en mulighed for selv at afsætte noget af vores produktion og måske opnå en merpris. Der er en stigende tendens til at mange forbrugere er villige til at give lidt mere for nogle varer, fordi de gerne vil købe lokalt og se, hvordan ting de putter i munden, bliver produceret, siger Mette Mikkelsen.

Sammen med sin far startede de sidste år deres egen lokale isproduktion. Selvom der er massere af konkurrence på isfronten i form af isbarer rundt om i landet, føler Mette Mikkelsen, at deres gårdbutik kan tilbyde noget, forbrugerne ikke finder i byerne.

- De får en historie med til produktet. De møder både producenten, og kan se, hvordan dyrene har det ude på græsmarken og inde i hallen om vinteren.

- Og så bliver det ikke meget mere friskt. Vi malker mælken ud klokken 4 om morgen, og fire timer senere kan jeg være i gang med isen. Så det er den korteste vej fra koen og til forbrugernes mund.

Fremtiden ser positiv ud

Hos Landbrug og Fødevarer tror Nina Preus, at gårdbutikkerne går en lys fremtid i møde.- Trenden med det autentiske, ægte og nære kommer til at fortsætte, siger forbrugersociologen.

Udover Landbrug og Fødevarers nye initiativ, kan man allerede på Gårdbutiklisten.dk finde en oversigt over økologiske jordbrug, der har sin egen gårdbutik.