Far til Langkaer-elev: Victor trives i en klasse, der er opdelt efter etnicitet

I et forsøg på at undgå, at de danske elever bliver i stort mindretal i en klasse, er Langkaer Gymnasium i Aarhus begyndt at dele eleverne op efter dansk eller ikke-dansk oprindelse.

Victors far er ikke i tvivl om, at Langkaers model er den rigtige, hvis gymnasiet skal fastholde etnisk danske elever

Victor går på Langkaer Gymnasium og er glad for det.

I et forsøg på at undgå, at de etnisk danske elever er i stort mindretal i en klasse, er gymnasiet i Aarhus begyndt at dele eleverne op efter etnicitet.

I praksis betyder det, at der er fire 1. g klasser kun med tosprogede elever og tre klasser, hvor eleverne blandes.

Peter Jørgensen, der er far til Victor, fortæller, at sønnen valgte Langkaer på grund af idrætslinjen.

Familien vidste på forhånd, der ville være mange ikke etnisk danske elever, men uden det har haft nogen stor betydning for valg eller fravalg af gymnasium.

- Han snakker om, at der er en stor andel af ikke etnisk danske kammerater, og miljøet er anderledes, end det han ellers kender. Men det er ikke noget problem for ham. Og hvorfor skulle det være det, spørger faderen.

Victor har fået gode kammerater og føler sig fagligt udfordret, og han er glad for opdelingen med halvt etnisk danske og halvt ikke etnisk danske.

- Havde han siddet som den eneste etnisk danske elev i en klasse, var han måske ikke så begejstret, siger Peter Jørgensen.

Han mener Langkaers model er vejen frem, hvis man vil fastholde etnisk danske elever i gymnasiet.