Spørgsmål og bekymringer kan vælte rundt i hovedet, når man den ene dag er rask og den næste dag får en diagnose, som måske ovenikøbet kan være dødelig.
Derfor har mange patienter i Region Midtjylland fået en digital forløbsguide, hvor information og kontakt med sygehuset er samlet.
De bliver klogere på deres sygdom og behandling gennem videoer, og de kan holde styr på aftaler. Appen giver ikke mindst give patienterne adgang til en direkte chat med en sygeplejerske, der kender dem.
Det kan spare ressourcer i det trængte sundhedsvæsen, mener socialdemokrat Anders Kühnau. Han er formand for Region Midtjylland og Danske Regioner.
Evalueringer af appen viser nemlig stor tilfredshed blandt patienterne, når det gælder tryghed i forløbet og adgang til den rigtige viden.
- Det vil være med til at skabe et mere effektiv, bedre og strømlinet forløb for patienterne. Det vil vi selvfølgelig rigtig gerne, for så bruger vi ressourcerne mere effektivt til gavn for patienterne, forklarer han.
Anders Kühnau vil derfor arbejde på, at flere af landets patienter får adgang til en digital forløbsguide.
- Forløbsguiden kan formegentlig tåle udbredelse andre steder. Eventuelt kombineret med de systemer, som man allerede bruger. Vi prøver at lære af hinanden på tværs af regionerne, og det kan vi blive endnu bedre til, siger han.
Sygdommen var en forskrækkelse
Poul Balslev er en af de patienter, som har fundet tryghed og hjælp gennem appen.
- Jeg oplevede en stor forskrækkelse, for jeg fejlede jo ingenting, og så fejlede jeg pludselig noget, som man kunne dø af. Det skulle jeg lige have vendt. Det havde sygeplejersken ikke kunnet gøre, hvis vi ikke havde kontakt, forklarer han.
Gennem appen kunne Poul Balslev skrive direkte til en sygeplejerske, der kender ham og hans forløb med sygdommen i stedet for at blive mødt af nye ansigter.
Poul Balslev viser, hvordan han bruger den digitale forløbsguide (fotograf: Jan Rørkær Madsen)
Hans diagnose var en udposning på legemspulsåren, da han blev indlagt på karkirugisk afdeling på Aarhus Universitetshospital. Den nye virkelighed med en alvorlig sygdom blev gjort lettere med appen.
- Der er videoer, som forklarer de enkelte dele af behandlingen, hvad man kan og ikke kan, og hvad man skal passe på, siger han.
Poul Balslev føler sig derfor på mere sikker grund med sin sygdom. Helt konkret fik han også luft for sine bekymringer ved et ekstra besøg på sygehuset.
- Det er en meget stor tryghed og rarhed, at man har et personligt kendskab, og hvis der bliver noget, kan man hurtigt få et kvalificeret svar, siger han.
Appen får fat i de tavse patienter
Rikke Boeriis Leth Mikkelsen er udviklingsansvarlig sygeplejerske på Aarhus Universitetshospital. Hun oplever, at hun med appen når flere patienter, end hun plejer.
- Vi har kontakt med patienter, som normalt ikke ville kontakte afdelingen mellem deres scanninger, men går med bekymringerne for sig selv, siger sygeplejersken.
Andre patienter begynder at søge efter deres symptomer på internettet, men det er ikke altid en god idé.
- De bliver usikre på informationerne på nettet, og de finder tit de værste skrækhistorier. Patienterne kan i appen få de informationer, som de har behov for, når det passer dem, siger hun.
Appen er ikke skabt for at mindske ventetid eller udnytte sygeplejerskernes tid bedre. Den skal til gengæld skabe mere trygge og tilfredse patienter. Det lykkedes, mener Rikke Boeriis Leth Mikkelsen
- Vi har større tilfredshed hos vores patienter, fordi de får mere tryghed i deres forløb. Det klæder patienterne på til at leve en helt, almindelig hverdag med deres sygdom.
Ikke alle er trygge ved digitale løsninger
Direktør for Danske Patienter Morten Freil mener, ligesom Anders Kühnau, at appen har potentiale til at blive udbredt flere steder.
- Sundhedsvæsnet skal generelt være hurtigt til at lære af de gode eksempler. Digitale løsninger kan være rigtig gode til at skabe et overblik i stedet for, at man som patient får en bunke informationer om rettigheder og behandlinger, siger han.
Morten Freil understreger dog, at løsningerne ikke må blive for komplicerede, for ikke alle patienter er trygge ved mere digital kontakt.
Derfor må initiativer som forløbsguiden ikke erstatte den skriftlige og mundtlige kontakt, hvis patienterne ønsker det.
Den digitale forløbsguide er over de seneste fem år testet og udviklet af den Aarhus-baserede virksomhed Emento.