Ældre busser, som den der i går var indblandet i en ulykke ved Stenild i Himmerland, bør slet ikke køre med børn og unge.
Det mener Claus Dahl Pedersen, der har arbejdet med sikkerhed i køretøjer i mere end 25 år og driver virksomheden, Dahl Engineering, der tester og udvikler sikkerhedsudstyr.
- Oftest er de busser, der bruges til at køre med børn i institutioner meget, meget gamle og af den grund skal de leve op til nogle sikkerhedsregler, som er langt fra det, man kender i dag i moderne busser, siger Claus Dahl Pedersen.
Han henviser til, at de regler som de gamle busser skal leve op til oftest er markant ældre end busserne selv. Det har store konsekvenser for sikkerheden, mener han.
- Busser der er 25 eller 30 år gamle er ikke kollisionstestet, hverken forfra eller bagfra. Man har ikke testet forankringen af sæder, og man har slet ikke sikkerhedsseler i den type af busser, siger Claus Dahl Pedersen, der kender bustypen fra ulykken i går ganske godt.
- I det konkrete uheld kunne man se, at modparten var trængt cirka halvanden meter ind i bussen, og at børnenes sæder var kastet rundt i bussen, siger han.
- De busser hører til på et museum.
Han efterlyser et større opmærksomhed på netop sikkerhed, når børn i institutioner og skoler skal fragtes frem og tilbage.
- Jeg kunne godt frygte, at kommuner, trafikselskaber og andre der udliciterer kørslen bare har fokus på at sige, at man skal have børn fra a til b, siger Claus Dahl Pedersen.
Han vil nu have Trafikstyrelsen til at stramme op på sikkerhedsreglerne.