Politi om Svinkløv-brand: Vi skal hjælpe ved alarmopkald

Hotelgæst Trine Nielsen kunne ikke adressen, da badehotellet stod i flammer. Opkaldet til alarmcentralen tog over tre minutter og endte i skænderi.

Det første opkald til alarmcentralen, da Svinkløv Badehotel brændte undersøges som politiklagesag.

Man skal kunne forvente hjælp med at finde den rigtige adresse, når man ringer ind til alarmcentralen.

Sådan lyder det fra politiet. Reaktionen kommer efter, at et alarmopkald fra branden på Svinkløv Badehotel i september er endt som en klagesag hos Den Uafhængige Politiklagemyndighed.

Efter anmodning om aktindsigt i alarmopkaldet fra DR P4 Nordjylland har politiklagemyndigheden selv valgt at undersøge den pågældende samtale.

Politiinspektør Kristian Juliussen, leder af Alarmcentral 112 Vest, kan ikke sige noget konkret om opkaldet fra Svinkløv, men ifølge ham skal alarmcentralen hjælpe folk, der ringer ind med at finde frem til den rigtige adresse.

- Vi er et serviceorgan. Og vi har ligeså stor interesse i at hjælpen når hurtigt frem, som den der står i den anden ende, siger Kristian Juliussen.

Alarmopkaldet var det første fra brandstedet, men anmelderen, hotelgæst Trine Nielsen fra Horsens, kendte ikke hotellets adresse, og derfor måtte hun nærmest skændes med alarmcentralen for at få sendt slukningskøretøjer til hotellet.