Limfjordstunnelen, der er den suverænt største forbindelse mellem Vendsyssel nord for Limfjorden og det øvrige Jylland syd for Limfjorden, vil i sin nuværende stand være uanvendelig om 30 til 40 år.
Sådan lyder vurderingen fra den nye trafikminister Ole Birk Olesen (LA), der i går var kaldt i samråd for at uddybe sine synspunkter om en ny forbindelse over Limfjorden, der skal løse trængselsproblemerne.
Da Limfjordstunnelen blev åbnet i 1969 lød spådommen, at tunnelen ville holde i 80 år, hvilket giver den 33 år at løbe på endnu.
Men modsat mange andre større projekter i infrastrukturen i Danmark, kommer Limfjordstunnelen ikke til at holde længere end ventet, lyder det, og derfor kommer den nye udmelding bag på flere politikere.
- Jeg må indrømme, at det kom bag på mig, at den har så kort levetid, selvom jeg er klar over, at den slags ikke kan leve evigt, siger trafikordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn.
Han frygter, at nordjyderne i yderste konsekvens kan komme til at stå i en situation, hvor de må forlade sig på den nuværende bro mellem Aalborg og Nørresundby og andre mindre bro- og færgeforbindelser over fjorden.
- Det vil være en katastrofe for Nordjylland, hvis vi kommer til at stå i en periode uden den her forbindelse. Det vil ende i et trafikalt ragnarok og koste livet for flere nordjyske virksomheder, siger han.
Rasmus Prehn tilføjer, at den nye minister af hensyn til fremtidige prioriteringer inden for vej og trafik kan overdramatisere situationen lidt, men understreger, at man skal tage situationen 'hamrende alvorligt'.
Skal levetiden på Limfjordstunnelen forlænges kræver det større investeringer og en gennemgribende renovering.