Lærere føler sig ikke rustede til inklusion

Godt halvandet år efter regeringen vedtog, at flere elever med særlige behov skal inkluderes i den almindelige undervisning, føler lærere sig stadig ikke rustede til opgaven.

900 lærere har svaret på undersøgelsen, der viser at inklusion giver massive problemer for underviseren. (arkivfoto) (© Colourbox)

Det er svært at være lærer, når elever med adfærds- eller sociale problemer inkluderes i folkeskolens normalklasser.

Det viser en undersøgelse blandt 900 lærere i Aalborg Lærerforening.

Næsten 3/4 af alle lærere føler sig ikke rustede til at undervise inkluderede elever.

Og hele tre ud af fem lærere savner uddannelse i undervisning af inkluderede elever og 69 procent siger, at de inkluderede har negativ indflydelse på undervisningen.

- Men det er mest bekymrende, at 77 procent af de adspurgte mener, det har en negativ indflydelse på deres arbejdsmiljø, siger formanden for Aalborg Lærerforening, Dorthe Kamp.

Lærer: Nogle børn kan bare ikke rummes i en normalklasse

En af dem, der har svaret på undersøgelsen, er Jette Hylander fra Mellervangskolen i Aalborg. 

Hun oplever, at der er nogle af de inkluderede børn, som bare ikke kan rummes i en normalklasse. Og som heller ikke selv kan rumme at være der.

- Man kan lynhurtigt føle sig udstillet, når man ikke kan opfylde samme krav som de andre. Og så bliver man måske mere frustreret og ser det som et nederlag, at man ikke kan være der, og så kan de slet ikke rumme at være i et klasseværelse, siger Jette Hylander.

Og sådan en undervisningstime forløber ifølge læreren meget uroligt og med megen larm.

Lærer: Jeg føler mig ikke god nok

- Man mister fokus på at holde ro og orden, så den pågældende elev kan slappe af. Men også så de andre elever kan koncentrere sig og der er jo heller ikke så meget overskud til at hjælpe dem eller til at høre om for eksempel en hamster, der er død, siger Jette Hylander.

Og hun genkender det med, at frustrationerne hænger ved også udenfor klasselokalet.

- Man vender det meget indad og føler, at man ikke har gjort sit arbejde godt nok. Det er hårdt fordi, man synes, man ikke selv slår til og ikke rigtig kan gøre noget, når man ser hvor ulykkelig den inkluderede elev er, fordi vedkommende ikke trives, siger folkeskolelæreren.

Måske sammenhæng med øget sygefravær

Undersøgelsen blandt de 900 lærere kommer oveni Aalborg Kommunes syge og fraværsstatistik, der viser, at antallet er sygedage blandt personalet stiger. Også selvom kommunen har haft fokus på det modsatte.

-  Vi kan ikke afvise, at omlægningen af arbejdet har været en belastning, siger konstitueret skoledirektør Vibeke Stoustrup fra Aalborg Kommune.

Regeringen vedtog i 2012 en ændring af folkeskoleloven, som gik ud på at inkludere flere elever med særlige behov i den almindelige undervisning. Lovændringen blev indført fra skoleåret 2012/2013.  

Kræver møde med kommunen

Inkluderede elever erklærede sig særdeles tilfredse i efteråret, men først nu er personen ved tavlen blevet spurgt.

- Og undersøgelsen viser, at lærerne har sværere ved at holde på fagligheden, sværere ved at holde trivslen i klassen og sværere ved at komme igennem med den undervisning, de har forberedt, siger lærernes formand.

Folkeskolen er i dag presset af den ny skolereform, men det bør ikke fjerne fokus fra problemerne med inklusion, mener Dorthe Kamp fra Aalborg Lærerforening. Hun har derfor bedt kommunens skoleudvalg om et møde hurtigst muligt.