Der er trængsel på landevejene, men masser af plads på skinnerne.
Efter flere års tilbagegang er der derfor forventninger om, at flere i fremtiden vil fragte deres varer med tog i stedet for med lastbil.
Det kan både være mere effektivt, og så er det bedre for miljøet.
- Ud over at banen kan transportere store og tunge ting billigt, så kan den også gøre det energivenligt, siger Jan Wildau, der er kommunikationsdirektør hos en af de store spillere på markedet, DB Cargo Scandinavia.
Her har man over de senere år mærket et fald i godsmængden, men nu begynder telefonerne igen at gløde.
Ifølge DB Cargo kan klimabelastningen reduceres med op til 80 procent ved at flytte gods fra lastbil til tog – blandt andet fordi godstogene typisk kører på strøm.
- Jeg tror, vi kan sige, at vi i hele Danmark sådan set oplever en større nysgerrighed i forhold til at konvertere til banegodstransport, siger Jan Wildau.
Godt for miljøet og køen
En af de virksomheder, der i dag benytter godstransport, er affaldsselskabet Marius Pedersen A/S.
Her spiller klimaet en vigtig rolle, siger regionschef for virksomheden Morten Petersen.
- Vi er jo en miljøvirksomhed, og så slipper vi samtidig for forsinkelser på grund af uheld og kø på landevejen, siger han.
En gang om ugen fylder virksomheden to til tre godsvogne med genbrugspap, som bliver sendt direkte fra Aalborg til Bremen i Tyskland, hvor skinnerne praktisk talt går lige ind på fabrikken.
- Toget er mere stabilt i forhold til den køproblematik, vi kender i Danmark, men også i Tyskland. Så i den sammenhæng er det også mere effektivt, siger Morten Petersen.
I fjor blev 14 procent af alt gods i Danmark transporteret med tog, men på Aalborg Havn, som er udpeget som centrum for godstog i Nordjylland - et såkaldt hub - oplevede man sidste år en stigning på 75 procent i forhold til antallet af godsvogne.
Ekspert: Giver rigtig god mening
Udviklingen tilskrives både, at der er blevet mere aktivitet på havnen, men også at flere virksomheder kan se et grønt alternativ til lastbilerne.
Derfor skal godsområdet nu udvides.
Spørger man Allan Næs Gjerding, der er lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet og en del af Forskningsgruppen for Godstransport, giver det god mening.
- Det giver rigtig god mening af to grunde. Det ene er, at vi er nødt til at overveje transportmønstrene af hensyn til klimaet, og det andet er, at Aalborg Havn er i færd med at udbygge havneområdet til en stor erhvervspark, siger han.
Hvis godstransporten for alvor skal rykke, er det dog nødvendigt at investere yderligere i jernbanenettet, understreger han.
- Lastbilerne har vundet kapløbet, fordi det er en meget fleksibel transportform, men det er også en transportform, hvor det er svært at tjene penge og mange lastbiler kører tomme.
- Så man kan sige, at udgangspunktet er godt. Men det kræver, at der bliver lavet nogle transportknudepunkter rundt omkring. Det vil også kræve, at det lidt forældede danske jernbanesystem bliver moderniseret, siger Allan Næs Gjerding.