Det vakte stor opsigt, da politiet ved et kontroltjek af 27 bybusser i Aalborg i begyndelsen af januar fandt fejl på over halvdelen af busserne.
En bus kunne slet ikke bremse på højre forhjul, og flere andre havde problemer med bremser og på håndtag eller knapper til nødåbning af døre.
Siden har de to busselskaber Keolis og Arriva, der ejer og bemander busserne, gennemgået fejlene og sendt deres redegørelser til Nordjyllands Trafikselskab, der står for busdriften i byen.
Her kan du læse, hvad selskaberne fandt, og hvad de vil gøre for at rette op på problemerne.
Keolis vil lave flere bremsetests
De mest gravende fejl blev fundet på busser tilhørende Keolis.
Her kunne en bus ikke bremse på højre forhjul, mens yderligere ti busser havde større eller mindre fejl.
Samlet set blev der på de elleve busser fundet fem fejl på bremser, seks på nødhaner på midterdørene og et enkelt defekt nummerpladelys.
Efter kontrollen gennemgik Keolis samtlige busser i Aalborg for at sikre, at alle busser var i orden og køreklar uden skavanker.
Fremover vil Keolis ved hvert serviceeftersyn teste bremserne på en bremsestand. Keolis vil have adgang til en bremsestand døgnet rundt, og busserne vil som minimum blive serviceret hver tredje måned.
Nødhanerne på de ældste busser vil blive kontrolleret dagligt af chaufførerne, og alle bussers nødhaner vil nu blive en del af serviceeftersynet, hvor de hidtil kun har være til et tjek om året.
Keolis vil desuden undersøge muligheden for yderligere servicetjek af bremserne.
Arriva vil undgå skævbremsning
Hos Arriva fik man ved kontrollen konstateret fejl på tre ud af 11 busser, der efterfølgende blev sendt på værksted, inden de kunne genoptage kørslen.
Bremsefejlene var mindre end de fejl, der blev fundet på busser tilhørende Keolis, men over det tilladte niveau.
Arriva vurderer, at det ville have været svært for chaufførerne selv at opdage bremsefejlene.
Hos Arriva har man et fast inspektionsprogram, hvor busserne kontrolleres hver 6. uge og blandt andet prøvekøres af en faglært mekaniker og får målt bremsekraften på et såkaldt ’G-meter’.
Busser, der er mindre belastede tjekkes hver 8. uge.
Fremover vil Arriva køre alle busser i Aalborg på en bremseprøvestand, hvor selskabet mere nøjagtigt vil kunne måle skævbremsning og andre forstyrrelser omkring bremserne.
Er der udsving vil de blive rettet, inden de kører ud på vejene igen.
Hos Nordjyllands Trafikselskab siger direktør Jens Otto Størup, at han er tilfreds med de tilbagemeldinger, der er kommet, og det faktum at begge busselskaber nu strammer op på tjek af bremserne.