Jonas udvikler spil: 'Det bedste er, når du får folk til at miste tidsfornemmelsen'

PORTRÆT: Interessen for computerspil er større end nogensinde, men hvem er udviklerne bag? Mød en 30-årig iværksætter i sin spilfabrik.

(Foto: © Klaus Videbæk, DR Nórdjylland)

Vi er rejst ind i underbevidstheden.

Ind i hovedet på en voksen, der netop er kørt galt i en bil med hele familien ombord.

Et sted hvor mørke og utryghed truer, men hvor vi ved at overvinde syngende mareridtsmonstre med ildelugtende bomber og kæmpetænder, der falder fra himlen, kan rydde op i de onde tanker og få håbet og modet til at vokse igen.

Vi er i en animeret spilverden skabt af 30-årige Jonas Byrresen og kollegerne ved Bedtime Digital Games.

En lille computerspilsfabrik, der sammen med flere andre danske spiludviklere forsøger at bide skeer med de store producenter i Japan og USA, og denne weekend er samlet ved gaming-festivalen Starcade Game Scope i Aalborg.

På knap syv år har de udgivet tre spil, og seneste skud på stammen er det anmelderroste Figment, som ovenstående scene er snuppet fra.

Men det begyndte tilbage på universitetet, hvor Jonas Byrresen sammen med nogle medstuderende satte gang i et andet drømmespil ’Back to Bed’, som har fået flere end seks millioner downloads i Iphones Appstore.

Her får du historien om den danske spiludvikler.

En spilfabrik midt i Aalborg

Bedtime Digital Games ligger øverst oppe i en fire etager høj bygning i en baggård midt i Aalborg.

På bordet inden for døren står frokosten, der efter alt at dømme primært består af grønne salater, og under bjælkerne i loftet og bag adskillige skærme finder man de knap 15 ansatte, som hver for sig har en opgave at løse i forhold til få deres spil ud over rampen.

Nederst sidder udviklere og programmører. Øverst grafikere og marketingfolk samt teamleder og gamedesigner Jonas Byrresen, der sammen med sin businesspartner Klaus Pedersen har været med siden starten.

Selvom de alle hver især har deres titler og pladser i kontorrummet, har de fleste af dem mange forskellige opgaver at løse.

Et computerspil består af adskillige lag og komponenter som gameplay, historie, lyd, musik, grafik og animationer, og alene det at give en 3D-model af et træben på en pirat de helt rigtige strøg og farver er en disciplin i sig selv.

En baneskitse til spillet 'Figment'. (© Bedtime Digital Games)

Derudover ligger der, når spillet er færdigt, et stort arbejde i at få spillet ud til brugerne og at få det tilpasset og godkendt til de forskellige konsoller og platforme.

I 2014 viste en opgørelse på den mest populære computerspilsplatform til PC, Steam, at knap fire ud af ti spil aldrig er blevet spillet.

- Det er meget svært kun at have én hat på. Du sidder ikke bare og kommer på nye idéer eller laver nyt design. Man er nødt til at kunne nogle flere ting. Måske var det anderledes, hvis man var 200 mand, funderer Jonas Byrresen.

Det er i øvrigt en misforståelse at tro, at man blot skal have én rigtig god og original idé for at komme udover rampen.

På Bedtime Digital Games har de kog i mange forskellige idéer, når de skal udvikle et spil, og da det typisk tager to til tre år inden et spil er klar til udgivelse, så kan det nå at ændre form og udtryk mange gange undervejs.

I spilfabrikken lader de sig også meget gerne inspirere af andre.

Om fredagen sætter de sig ganske enkelt sammen og spiller et spil, som en af dem er faldet over for at finde ud af, hvordan det er opbygget, og hvad der virker og ikke virker.

I spillet Figment kæmper Dusty i selskab med hjælperen Piper for at overvinde diverse farer. (© Bedtime Digital Games)

Glæden ved at blive opslugt

Siden han var barn har Jonas Byrresen været optaget af fantasifulde historier og universer.

Da han til nærværende artikel bliver bedt om at komme med en række spilanbefalinger, tøver han da heller ikke med at sige, at man ikke har rigtig levet, før man sammen med sine venner har nedkæmpet store fjender i World of Warcraft.

Da han var helt lille, var Jonas Byrresens drengedrøm at blive jægerpilot, men som han voksede op, var det sci-fi og fantasy-bøger, der kom til at tage en stadig større del af hans tid.

Han husker, hvordan lærerne på skolen ofte tilskyndede eleverne til at læse i fritiden, men at det måske ikke lige var den type litteratur, de havde forestillet sig.

- Lærerne ville jo gerne have en til at læse mere, men når de så spurgte en, hvad man havde læst, og man viste dem den her tykke fantasybog, så kunne man godt se, at de blev lidt skuffede over, at man ikke havde læst ”Krig og Fred”, griner han.

Rollespil fyldte også en del for ham, og inden han overhovedet begyndte at få engelsk på skemaet, åd han sig gennem lange tykke tekster på engelsk for at forstå, hvordan historierne var bygget op.

Figment i færdig udgave. (© Bedtime Digital Games)

Det var omkring slutningen af folkeskolen og starten af gymnasiet, han fik sin egen computer, og spillene blev ofte en del af underholdningen, når han var sammen vennerne.

Efter gymnasiet søgte han ind på en uddannelse i Interaktive Digitale Medier på Aalborg Universitet, og det var her han og nogle medstuderende en dag sad med deres helt eget computerspil mellem hænderne og fandt ud af, at det også var interessant for andre.

Computerspil sætter dig i spil

For Jonas Byrresen er det noget helt særligt, at han nu selv kan være med til at skabe et spilunivers, som andre kan blive helt opslugt af.

Han oplever, hvordan folk, når han er på spilmesse for at præsentere firmaets udgivelser, pludselig kan glemme alt omkring dem, fordi spillet stjæler hele deres fokus.

- Det, at folk kommer og tænker, at de lige skal prøve det her ti minutter, og at de så lige pludselig kigger på deres ur og opdager, at der er gået 45 minutter, fordi de har mistet tidsfornemmelsen: Det er det fedeste.

- For mig er det også et udtryk for, at folk er blevet udfordret og flyttet på en eller anden måde. Det er svært at sætte ord på, men det er bare rart at se, siger han.

I computerspillene bliver oplevelsen blot endnu stærkere end i bøger og film, fordi man pludselig selv står over for en række valg, som man så skal handle på, mener Jonas Byrresen.

Jonas Byrresen kigger med over skulderen hos et par af medarbejderne. (Foto: © Klaus Videbæk, DR Nórdjylland)

Et genialt eksempel på det er ifølge Jonas Byrresen spillet ’Papers, Please’ fra 2013, hvor man spiller en grænsevagt i en fiktiv østeuropæisk stat med regler for, hvem du må lukke ind og hvilke papirer, du skal bede om.

Spillet bliver ekstra interessant, fordi du samtidig mangler penge og har en syg datter derhjemme, som du måske kan hjælpe med medicin, hvis du tager imod bestikkelse for at lukke folk over grænsen.

- Det er spændende. For du er lige pludselig sat der, hvor du faktisk selv skal tage beslutningen, siger han.

Fra studieprojekt til professionel spiludvikler

Konkret var det et semester på DADIU (The National Academy of Digital Entertainment), hvor studerende fra forskellige danske uddannelsesinstitutioner med hjælp og vejledning fra branchefolk får mulighed for at prøve at udvikle spil sammen, der satte det hele i gang.

Her fandt de i hans gruppe på at lave et spil, hvor man skal hjælpe søvngængeren Bob med at finde sikkert tilbage til hans seng, uden at han kommer noget til.

’Back to Bed’ kom det til at hedde.

Spillet var relativt simpelt i sin opbygning, men ganske fantasifuldt i sit udtryk, og da en første udgave af spillet lå klar, blev Jonas Byrresen sammen med sine medstuderende inviteret med på computerspilsmessen Game Developers Conference (GDC) i Californien, USA.

- Vi var egentlig bare afsted med det som studieprojekt og ville gerne bare nyde turen, men både pressefolk og nogle af de store spiludviklere gav rigtig god respons og syntes, det var fedt at se.

Og da de så småt var på hjem, blev de ringet op af det danske investeringsselskab CAPNOVA, der har lagt penge i flere danske spilsucceser, og nu spurgte, om de var klar til at arbejde videre på et mere seriøst plan.

- Der begyndte diskussionen om, hvem der var med på at starte noget op. Vi kunne ikke være 15 mand om at starte en virksomhed, og det var heller ikke alle, der havde lyst eller var klar til det, fortæller Jonas Byrresen.

De endte med at være fem, og pludselig skulle det gå stærkt med at forfine og lave flere baner i Back to Bed og samtidig at udvide pakken af spilidéer.

- Den første ide til Figment skrev jeg ned på en vådserviet i flyet på vej hjem fra San Francisco, fortæller Jonas Byrresen.

- Folk synes, at Back to Bed var en fed verden, og de havde faktisk lyst til at blive længere. De ville gerne have noget, hvor man kunne bevæge sig lidt rundt. Og jeg skrev ned, at det skulle være et adventuregame i underbevidstheden af en person.

Det endelig tilsagn om penge til projektet fik de, da de var hjemme igen, hvor Jonas Byrresen tog til Aarhus for at præsentere projektet for investorerne.

Bagefter var han en smule rundt på gulvet.

- Man ved ikke helt, hvad man skal gøre af sig selv, når man lige har fået at vide, at der er nogen, som gerne vil smide nogle millioner i ens projekt, fortæller Jonas Byrresen, der dog hurtigt fik ringet til sin kompagnon Klaus og sin mor op for at sprede de gode nyheder.

En omfavnende branche

Siden Back to Bed blev lanceret, er det udkommet til både PC, PlayStation og mobilplatforme.

I Apples App Store blev det gjort til ’Free Game of the Week’, og det har siden resulteret i mere end seks millioner downloads.

Den fornøjelse har Figment ikke haft, og det er også først nu, at det begynder at blive rullet ud på andre platforme end PC’en, hvor det allerede har fået flotte anmeldelser med på vejen i blandt andet den amerikanske avis The Washington Post.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5b76cee5a11fa0071001a32f

Jonas Byrresen har ikke overblik over, hvor mange der indtil nu har købt spillet, men kan man sælge 100.000 spil er det en god release.

En kilde til det er også i dag spilmesserne, hvor man kan finde gode partnere, som kan hjælpe med at få spillet skubbet ud til brugerne.

Det var i begyndelsen en smule angstprovokerende at skulle stå ansigt til ansigt med de store producenter, indrømmer Jonas Byrresen.

- I starten var man sådan lidt: "Uh, hvem er de her folk. Sony, det lyder stort". Men sandheden er jo, at det bare er mennesker, som prøver at lave en fornuftig forretning.

- Det er en sjov branche på den måde, at det er meget sjældent, man forsøger at skubbe folk ned. Den er meget omfavnende. Hvis du har lavet noget godt, vil folk gerne rose dig, og man spiller også hinandens produkter, siger Jonas Byrresen.

Vi er alle computerspillere

Fra sin stol i Aalborg kan han konstatere, at verdens begejstring for computer- og platformsspil bare vokser og vokser.

125 millioner mennesker har eksempelvis prøvet kræfter med dette års spildille Fortnite, og de store esports-satsninger har også flere hundrede millioner spillere.

Men Jonas Byrresen er sikker på, at der også er plads til udgivelserne fra de lidt mindre spiludviklere som Bedtime Digital Games.

Sagen er, at det er de færreste af os, der vil betegne os selv som gamere, men at vi stort set alle sammen har prøvet af spille computerspil på enten vores PC, en PlayStation eller telefon og uden, at vi tænker ret meget over det, påpeger han.

- Jeg tror, hemmeligheden er, at der hele tiden bliver flere folk, der vil spille. Og dermed også flere forskellige folk, der vil spille flere forskellige ting.

Blå Bog: Jonas Byrresen

  • Født 30. oktober 1987.

  • Uddannet Cand.it i Interaktive Digitale Medier fra Aalborg Universitet. Derudover er han ’uddannet’ i rollespilsmiljøet, hvor han har arrangeret events og selv skrevet rollespil.

  • Opvokset i Klarup uden for Aalborg med en mor, der var sygeplejerske og en far, der var uddannet smed. Dertil en papfar, der selv var iværksætter.

  • Bor i dag i Aalborg.