I 45 år har Aalborg været indskibningshavn for skibsfragt fra Grønland til hele Europa. Aalborg Havn har investeret mange millioner i faciliteter på havnen af hensyn til rederiet Royal Arctic Line, men nu vil rederiet droppe Aalborg til fordel for Aarhus.
For Royal Arctic Line er det et ønskescenarie at kunne forlade Aalborg Havn i 2019.
Aalborg Havn vil holde Royal Arctic Line fast på aftalen om, at rederiet tidligst kan forlade Aalborg i 2022. Det oplyser formanden for Aalborg Havn, kommunens socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup Larsen.
- Jeg er målløs. Vi har investeret rigtig mange penge med baggrund i den aftale, og aftaler kan man selvfølgelig ikke bare droppe ud af før tid, siger borgmesteren.
Royal Arctic Lines farvel til Aalborg vil koste arbejdspladser i byen og omsætning i kommunen, siger Thomas Kastrup Larsen.
Borgmesteren satser dog på, at nye rederier vil komme ind i stedet.
Når Royal Arctic Line ønsker at forlade Aalborg, skyldes det, at Aarhus Havn vil kunne opfylde kravene til en bedre transportløsning og et bedre rutenet, siger direktør Verner Hammeken.
Royal Arctic Lines ønskescenarie er at bygge nye store skibe sammen med det islandske rederi Eimskip. Skibe, der er for store til at gå ind til Grønlandshavnen i Aalborg.
- Vi ønsker en dialog, hvor vi afskriver nogle af de her faciliteter. Men Aalborg er desværre ikke blandt de store havnespillere, siger direktøren.
Bestyrelsen for Aalborg Havn vil rejse et erstatningskrav på 200 millioner kroner, hvis Royal Arctic Line dropper Aalborg som basishavn inden 2022.
Royal Arctic Line er villig til at forhandle med Aalborg Havn, men forhandlingerne skal handle om, på hvilke betingelser selskabet kan forlade Aalborg allerede i 2019 og ikke først i 2022.