Inklusion giver ikke færre elever til specialundervisning

Skolerne har fået penge til inklusion. Alligevel er antallet af børn indstillet til specialundervisning ikke faldende.

På trods af flere penge til inklusion er antallet af børn indstillet til specialundervisning ikke faldende.

Skolerne har fået penge til at kunne undervise elever med særlige behov - kaldet inklusion. Alligevel er antallet af børn indstillet til specialundervisning ikke faldende.

Det er situationen i Aalborg Kommunes skolevæsen. Skolerådmand Tina French Nielsen (V) er dog ikke bekymret. Hun tror, at det vil ske - med tiden.

- En kæmpe opgave kan ikke løses over natten. Vi følger det løbende og tæt, siger hun.

Det er den enkelte skole selv, der bestemmer, hvordan inklusionspengene skal bruges. Og der er store forskelle fra skole til skole.

Tina French Nielsen er villig til at drøfte, om pengene skal fordeles på en anden måde - og stille krav til anvendelsen af dem.

- Jeg tror godt, vi kan forestille os, at vi politisk vil give en mere målrettet anvisning til, hvordan vi skal arbejde med inklusion ude på skolerne, så vi altid er sikre på, at det vi gør, virker.

Der er brug for mere uddannelse

Formanden for Aalborgs skolelærere, Dorte Kamp, er bekymret over, at antallet af børn indstillet til specialundervisning ikke falder. Men hun er til gengæld ikke overrasket over udviklingen.

- Man skulle have investeret i at give lærerne de rette kompetencer, før man satte det i gang. Nu sender man børn med massive problemer ud på skolen, uden at lærerne er parat til at tage imod dem. Derfor er løsningen at uddanne lærerne til at tackle opgaven, siger Dorte Kamp.

96 procent af Aalborgs skole-elever går i almindelig folkeskole. De sidste fire procent - 729 elever - går på specialskole.