Ikke nok at droppe flyet: Feriegæster stiller klimakrav til hoteller herhjemme

Feriebranchen skal være grøn for at tiltrække fremtidens turister.

Hos Skallerup Seaside Resort forsøger man også at handle råvarer lokalt for at minimere CO2-belastningen, fortæller direktør Jørgen Høll. (Foto: © Magnus Munk Kristiansen, DR Nórdjylland)

Når gæsterne på Skallerup Seaside Resort i Nordjylland springer på hovedet i feriecenterets badeland, tænker de måske ikke over, at vandet er opvarmet energivenligt.

Eller også gør de.

Klima og miljø er nemlig blevet en faktor, når danskerne skal holde ferie. Og selvom mange sparer tonsvis af CO2 ved ikke at flyve til udlandet, er det ikke nok for alle.

Det mærker man hos Skallerup Seaside Resort. Særligt efter de nyligt overståede valg til Europa-Parlamentet og Folketinget, hvor klimaet spillede en stor rolle.

- Der er en efterspørgsel blandt den danske befolkning, og det vil vi selvfølgelig gerne forsøge at efterleve, så vores gæster kan se, at vi også er aktive på det område, fortæller direktør i Skallerup Seaside Resort Jørgen Høll.

I fyret på Skallerup Seaside Resort har man siden 2016 brugt flis fra lokale pilmarker. (Foto: © Magnus Munk Kristiansen, DR Nórdjylland)

Resortet har været CO2-neutral siden 2009.

Fyret, der blandt andet opvarmer vandet i badelandet, brugte tidligere brændsel importeret fra Letland. Men i dag fyres der med flis fra lokale pilmarker. Flisen er et affaldsprodukt fra produktion af blandt andet læhegn.

Derudover er husene på feriecenterets store område opvarmet med jordvarmeanlæg. Og tænder du for bruseren, er vandet opvarmet med hjælp af solvarme.

Også pizzabakkerne i feriecenterets pizzeria er bionedbrydelige.

Drop plastik på værelserne

Hos Dansk Kyst- og Naturturisme mærker direktør Jens Hausted, at virksomheder, der henvender sig til turister, efterspørger grønne løsninger.

- Der er et øget pres fra gæsterne for den slags løsninger, og at gæsterne ved, at det sted, de besøger, reelt har en grøn profil og nogle bæredygtige løsninger, siger han.

På hoteller og overnatningssteder kan det for eksempel betyde, at der skal være mulighed for at sortere affald, og at værelserne ikke skal være proppet med små plastikbeholdere til shampoo og sæbe, som bare smides ud, når gæsternes ophold er forbi.

Og det er fremtiden, hvis man vil tiltrække turister, mener direktør Jørgen Høll.

- Jeg er helt sikker på, at der i fremtiden bliver større og større krav til aktører inden for feriebranchen om, at man er mere bevidst omkring det, der påvirker klimaet. Specielt blandt de yngre generationer er der større krav til os, siger han.