‘Laver I overhovedet noget derude? Bruger I bare alle vores skattekroner? Skal I ikke snart se at få det bygget færdigt?’
Det er kommentarer, der møder håndværkerne, når de fortæller folk, at de arbejder på Nyt Aalborg Universitetshospital.
Byggeriet, der er Nordjyllands største, har gentagne gange oplevet forsinkelser og har overskredet budgettet med godt 1,4 milliarder.
De seneste store problemer handler om utæt byggeri: Der hober sig vand op i væggene, mos vokser på de fugtige mursten og isoleringen kan vrides for vand.
Det skaber frustration blandt nordjyderne - og det kan betyde negative kommentarer til håndværkerne.
Det kan give arbejdsglæden et knæk for håndværkerne.
- Man kan godt få en oplevelse af at blive stillet til ansvar for forsinkelser på byggeriet. Man kan blive ramt af en negativitet og opgivenhed, siger Mathilde Larsen, der er maler på sygehusbyggeriet, og fortsætter:
- Der er så mange lag derude, og som håndværker er du helt nederst. Du har ikke noget at skulle have sagt i forhold til tidsplan, fejl osv.
Her kan du se nogle af de seneste problemer, der er fundet ved byggeriet af Nyt Aalborg Universitetshospital.
‘Der er op- og nedture’
Tømrer Martin Larsen møder også mange negative og spydige kommentarer fra folk, der har hørt om problemerne med byggeriet i medierne.
Martin Larsen forstår godt, at folk tænker, at det er håndværkerne, der laver fejlene - men han mener, at der er flere nuancer i det.
- Det er håndværkerne, der lægger stenene og rejser gipsen, men det er ikke håndværkerne, der tager beslutningerne om hvordan processen skal udvikles, siger Martin Larsen.
Som arbejdsplads har Martin Larsen kun rosende ord til sine kollegaer på sygehusbyggeriet.
- Det er en skam, at det er skandaleramt, for det er en fantastisk arbejdsplads i forhold til kollegaer og dem, man har sin daglige gang med, siger Martin Larsen.
De mange problemer og skandaler kan dog alligevel påvirke arbejdsglæden på trods af gode kolleger.
- Der er op- og nedture. Det er rigtig hårdt, hvis der bliver lavet et stykke arbejde, og der kommer en projektændring, og man så skal ændre det stykke arbejde, man lige har fuldført. Der kan det godt være trættende at komme på arbejde en gang imellem, siger Martin Larsen.
Ikke kun håndværkerne, men…
Når det kommer til, hvem der er skyld i de mange fejl og forsinkelser i byggeriet, har alle involverede et ansvar.
Det siger Martin Kjær, der er projektdirektør for det Nyt Aalborg Universitetshospital.
- Vi har alle sammen et ansvar. Det er ikke kun håndværkerne, bygherren, som er Region Nordjylland eller rådgiverne, siger han og fortsætter:
- Men når nu det drejer sig om håndværket, så er det ikke Region Nordjylland, der står med en murerske, saven eller skruetrækkeren. Det har vi hyret nogen til, siger han.
Martin Kjær understreger dog, at Region Nordjylland som bygherre også har et ansvar.
- Og det har vi også taget på os, siger han.
Martin Kjær mener, at det er forståeligt, at nogle håndværkere føler sig stødte af kommentarerne.
- Man skal huske, at med et byggeri, der har været i gang så længe, har der været mange entreprenører involveret og hundredvis af håndværkere. Det er ikke dem alle sammen, der har lavet sjusk eller fejl. Tværtimod er der mange, der har gjort et super godt stykke arbejde, siger projektdirektør Martin Kjær.
Manglende tegninger og ekstra arbejde
Hos 3F i Aalborg så man gerne, at flere blev opmærksomme på, at når ‘håndværkerne laver fejl i sygehusbyggeri’, kan der være tale om andre end dem, der svinger malerpenslen eller ordner VVS.
- Selvfølgelig kan en håndværker lave fejl, men når man snakker om håndværksmæssig kvalitet, er der mange led i kæden. Det er specielt også i ledelsen ved de forskellige entreprenører, siger Reidar Kogstad, der er formand for byggegruppen i 3F Aalborg.
Hos byggegruppen i 3F har de fået meldinger om situationer ved sygehusbyggeriet i Aalborg, hvor fejlene og forsinkelserne ikke skyldes håndværkerne.
- Vi har fået meldinger om, hvordan tegninger ikke har spillet eller slet ikke har været til rådighed, når de skulle bruges. Medarbejderne har derfor sommetider været nødt til at gå tilbage og lave et stykke arbejde om flere gange, siger Reidar Kogstad og fortsætter:
- Hvis man er en stolt håndværker, vil man være ked af at ødelægge det arbejde, man allerede én gang har lavet for at skulle lave det om et par gange.
Reidar Kogstad håber, at der kan komme en dialog om problemerne mellem håndværkerne og ledelsen.
- Det er vigtigt, at det bliver talt igennem, hvor ansvaret lå og herefter få fundet en vej fremad, så de håndværkere, der går derude, også bliver omtalt positivt for deres arbejde, siger han.