Fordommene i København om tomme motorveje i Vendsyssel spænder ben for udviklingen i Nordjylland.
Det mener formanden for de nordjyske kommuner, borgmester Mogens Gade (V).
Han håber derfor at nyheden om, at trafikken vokser på den nordjyske motorvej kan blive en løftestang og bane vejen for en tredje Limfjordsforbindelse.
- Der er ingen tvivl om, at myterne om en øde motorvej står i vejen for nye trafikinvesteringer i Nordjylland, siger den nordjyske borgmester.
- De tal, der kommer frem nu, er derfor rigtig gode at have for de nordjyske folketingsmedlemmer, så de kan gå over og slå lidt på dørene i ministeriet, siger han.
Fra 2001 til 2014 er mængden af biler på E39 Hirtshalsmotorvejen fordoblet.
Ved Vestbjerg nord for Aalborg blev der i 2014 i snit målt 25.000 køretøjer i døgnet. Dermed nærmer trafikken på E39 sig den befærdede E45 ved Randers, hvor der kører 38.000 biler i døgnet.
De tal skal bruges til at få flere investeringer i den nordjyske infrastruktur, mener Mogens Gade.
- Argumenterne er jo i orden rent fagligt, så hvis vi kan komme af med fordommene om de vendsysselske motorveje, så synes jeg, at den ligger lige til at sparke i mål, siger borgmesteren.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet genkender billedet af de nordjyske motorveje som unødvendige.
- Det er jo lidt sjovt, for hvis man kigger på tallene, så kan man faktisk sagtens finde motorveje, der er bygget på et mindre trafikgrundlag end de nordjyske, siger trafikforskeren.
- •
Motorvej E39 løber fra Nørresundby til Hirtshals. Den sidste del blev indviet i 2004 af kronprinsesse Mary.
- •
Motorvejen har tidens løb været meget udskældt og af mange betragtet som en nærmest overflødig anlægsinvestering.
- •
Det var den ”Jyske Trafikmafia”, der bestod af Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (K) og Jens Risgaard Knudsen (S), der fik gennemtrumfet, at vejen var nødvendig.