Breve bliver sendt til digital postkasse, selvom du ikke selv har oprettet en

Hvis du ikke selv tilmelder dig en digital postkasse i tide, så får du tildelt en automatisk. Det betyder, at breve og regninger kan hobe sig op, uden du opdager det.

Offentlige informationer bliver fremover tilsendt digitalt. Har man ikke oprettet en digital postkasse bliver det gjort for dig, medmindre man har fået lov til at slippe. (Foto: © Ulrik Bang- DR Syd)

Det kan ramme dig både på pengepungen og på egen krop, hvis du ikke er opmærksom på den digitale postkasse.

For selv om du ikke selv tilmelder dig, så får du automatisk tildelt en digital postkasse fra den 1. november.

Og så begynder brevene at komme. Om du ved det eller ej.

- Der er masser af informationer, man går glip af, fortæller Dorthe Jespersgaard, der er borgerservicechef i Aalborg Kommune.

Regninger kan hobe sig op

- Det kan være indkaldelser til bilsyn, regninger fra det offentlige, bøder fra biblioteket, breve om indkaldelse til undersøgelse eller operation på sygehuset.

Det er nogle af de breve, der fra 1 november bliver digitale.

Og hvis man ikke er opmærksom på sin digitale post, så kan regningerne hobe sig op, påpeger Dorthe Jespersgaard.

- Så vil du modtage et rykkerbrev med gebyrer, så det kan faktisk have nogle økonomiske konsekvenser, siger borgerservicechefen.

Risikerer at miste børnepenge

Det vil ikke kun være breve fra kommunen.

Hos Udbetaling Danmark, der blandt andet står for udbetaling af børnepenge og folkepension, påpeger man også, hvor vigtigt det er, at folk får meldt sig til, siger digitaliseringschefen, der hedder Anders Schmidt Hansen.

- Man skal bestemt være opmærksom på at nu kommer det digitalt. For hvis man ikke får søgt eller lavet den erklæring, så mister man rettigheden til sine ydelser, siger han.  

Hvis du ikke har været logget ind på din digitale postkasse siden august, så vil du modtage et fysisk brev den første gang, der kommer digital post til dig.

Du kan tilmelde dig digital post på borger.dk eller på e-Boks.