Små fødevarevirksomheder skaber vækst i deres lokale område. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Videncenter for Fødevareudvikling.
Rapportens forfattere har undersøgt 46 små fødevarevirksomheder landet over for at undersøge deres vækstmuligheder. Undersøgelsen viste, at selv de helt små fødevareproducenter kan være en stor drivkraft bag et områdes udvikling.
- I områder, hvor der ikke er så meget gang i væksten, der kan fødevarevirksomheder starte i det små og på sigt ansætte nogle folk. Det giver optimisme og giver andre i området folk blod på tanden, siger en af rapportens forfattere, Thorkil Boisen.
Og samtidig knopskyder de små firmaer og udvikler sig til flere virksomheder. Her nævner Thorkil Boisen et eksempel fra Brønderslev, der startede som et mindre projekt med hybenproduktion, men som siden er vokset til to selvstændige virksomheder.
Når én virksomhed får succes og ikke længere selv kan producere alle sine råvarer, så giver det arbejdspladser andre steder. En producent på Bornholm, der laver økologisk most af blandt andet hyldeblomster og solbær, er vokset meget de seneste år og sælger nu 1,2 millioner flasker om året.
- De skal nu have bærproducenterne på øen til at følge med. Og det giver jo så mange små arbejdspladser, siger Thorkil Boisen.
Han fortæller, at det eksempel er typisk, når aftagervirksomhederne vokser. For det er i høj grad de virksomheder, der slår på de lokale fødevarer, der sender væksten videre i kæden.