Hvad skal der egentlig til for at lokke verdens største cykelløb på en 1.138 kilometer lang omvej fra Paris til København?
Det spørgsmål kan et lille nordjysk reklamebureau svare på.
De sidste godt ti år har man her spillet en ikke uvæsentlig rolle i at overbevise arrangørerne af de store internationale sportsevents om, at Danmark er et besøg værd.
Senest har de været med til at bane vejen for, at Tour de France nu kommer til Danmark.
Det hele startede tilbage i 2008, hvor Thomas Fedder, der sammen med Ole Okkels står bag reklamebureauet Fedder + Okkels i Aalborg, blev kontaktet af DBU.
Her havde reklamebureauet tidligere været med til at lave fairplay-kampagner, og nu var forbundet interesseret i at lokke Europas største fodboldtalenter til landet ved at arrangere U21-EM for herrer i sommeren 2011.
Efter nogen overvejelse sagde Thomas Fedder ja, og bureauet har siden været med til at lokke tre andre store sportsevents til landet.
Fra topfodbold til italiensk cykelløb
Foran det europæiske fodboldforbund Uefa hev man blandt andet den H.C. Andersen-inspirerede andemaskot Andy op af hatten, og det imponerede Uefa, der ikke tidligere havde haft en maskot til en ungdomsslutrunde.
Værtskabet gik til Aalborg, Aarhus, Viborg og Herning, og i sidstnævnte tilfælde havde man også ambitioner inden for håndbolden.
Derfor blev Thomas Fedder også taget med på råd, da Herning sammen med Dansk Håndboldforbund gik efter at få EM i herrehåndbold til landet i 2014.
Da han en fredag eftermiddag blev inviteret til Herning til et møde, var han sikker på, at det var for at fejre, at de to events var kommet i hus.
Mødet viste sig dog at have en helt anden dagsorden, og faktisk var han lettere paf, da det gik op for ham, at det ikke var for sjov, men alvorligt ment, da han blev præsenteret for planerne om at få det italienske cykelløb Giro d'Italia til at starte i Herning.
- Mens jeg sidder til mødet, tænker jeg 'det her er noget pjat'. Hvorfor skulle Herning, det fladeste sted i Danmark, have Giro d'Italia? fortæller han.
- Men så kommer borgmesteren (Lars Krarup (V) red.) ind, og siger 'nå, jeg kan se, at I er godt i gang', og så finder jeg min blok frem, siger Thomas Fedder.
Storebælt på bordet
Til en projektpræsentation i Italien lavede bureauet blandt andet en pizzabakke dækket med asfalt for at smøre arrangørerne, og da løbet blev skudt i gang i 2012 var det meste af Herning klædt i lyserødt.
Med så stort et løb på dansk asfalt, stod døren nu også på klem for Tour de France, som forskellige eventmagere siden Bjarne Riis' sejr i 1996 havde arbejdet for at få til Danmark.
I november 2012 hev Joakim Andersen fra den danske tour-komité og den tidligere verdensmester i cykling Alex Pedersen fat i Thomas Fedder, og frem til 2016 knoklede han og kollegerne på at få drømmen til at gå i opfyldelse.
Undervejs har de været med til at finde detaljer på ruterne og arbejdede også med en grafisk 3D-model af Storebæltsbroen, som skulle give arrangørerne en fornemmelse af, hvad der ville vente, hvis man lod rytterne køre over.
Det største cykelløb til den største cykelby
Da planerne skred frem, var det Wonderful Copenhagen og Sport Event Denmark, der overtog markedsføringen af projektet, og derfor blev Thomas Fedder lige så overrasket som alle andre, da nyheden om tour-starten slap ud i går.
- Jeg anede faktisk ikke, at vi var så tæt på. Men for hver gang der var nogle af de officielle personer, der turde nævne det og sige det højt, har jeg haft en fornemmelse af, at det kom tættere på, siger Thomas Fedder.
Løbsdirektør Christian Prudhomme er blevet citeret for at sige, at Tour de France-starten i Danmark og København vil være ’mødet mellem verdens største cykelløb og verdens største cykelby'.
Og det er ikke tilfældigt, at lige netop de ord blev valgt, mener Thomas Fedder.
- Det, tror jeg, er opfundet i Danmark. Det er en god formulering, som han er blevet briefet rigtig godt og grundigt i. Men det var en smuk formulering, og vi er da rigtig glade for, at han lige præcis brugte den, siger han.