112-ansat får sjælden kritik efter Svinkløv-brand

Den Uafhængige Politiklagemyndighed udtaler kritik af medarbejder ved alarmcentralen i Aarhus, der modtog anmeldelse om branden på Svinkløv Badehotel.

En defekt tørretumbler var ifølge politiet skyld i branden på Svinkløv Badehotel. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Den Uafhængige Politiklagemyndighed kritiserer den medarbejder ved alarmcentralen i Aarhus, der modtog anmeldelse fra borger om brand på Svinkløv Badehotel i september i år.

En lydoptagelse af samtalen dokumenterer blandt andet, at alarmoperatøren gentagne gange afkrævede borgeren en præcis adresse på badehotellet.

- Det var sgu da bedre, du vidste, hvor du var henne, men nu skal jeg nok gøre det, sagde alarmoperatøren blandt andet.

- Politiklagemyndigheden har efter en samlet vurdering fundet, at alarmoperatøren optrådte kritisabelt under alarmopkaldet, lyder det i afgørelsen.

Det sker kun ganske sjældent, at DUP selv tager initiativ til at efterforske den slags sager. Men dette tilfælde var altså så graverende, at det alligevel skete.

- Politiklagemyndigheden har efter en samlet vurdering fundet, at alarmoperatøren optrådte kritisabelt under alarmopkaldet, lyder det i afgørelsen fra DUP.

- Vi mener ikke, han har givet borgeren den service, som borgeren havde krav på, siger Kirsten Dyhrmann, der er direktør for myndigheden.

Politiklagemyndigheden påpeger, at operatørens håndtering af opkaldet og måde at udtrykke sig på ikke levede op til forpligtelsen om at optræde høfligt og hensynsfuldt.

Kirsten Dyhrmann påpeger, at man må forvente, at en betroet medarbejder hos alarmcentralen har en forståelse for, at det er folk, der ringer i panik.

- Som måske er lidt ude af den og skal guides gennem forløbet, men det mener vi ikke, at sagen her viser, at han gjorde, siger direktøren.

Det er nu op til Rigspolitiet at vurdere, om der er grundlag for at placere et disciplinært ansvar i anledning af sagen.