De små distrikts- og ugeaviser i hele Danmark får en håndsrækning. I medieaftalen for 2019 til 2023 har regeringen og Dansk Folkeparti afsat 25 millioner kroner til formålet.
Målet er, at det skal styrke mangfoldigheden i det danske medielandskab.
- Alt, hvad der er med til at hjælpe og fastholde lokale medier, siger vi tak for, siger Alex Nielsen.
Han administrerende direktør for Mediehuset Herning Folkeblad, der blandt andet udgiver 10 ugeaviser i Midt- og Vestjylland. Samtidig er han medlem af Danske Mediers hovedbestyrelse.
- Det vil hjælpe, og det er vi glade for. Den helt store, afgørende forskel kommer det næppe til at gøre, men det vil hjælpe, siger han.
Ifølge Alex Nielsen skal der i 2019 forhandles nærmere om, hvordan de 25 millioner skal ud til de lokale ugeaviser, og de ekstra summer træder først i kraft fra 2020.
- Så der er endnu et stykke vej, før vi kan sige, om det er noget, der kommer borgerne til gode.
Ikke en hel journalist mere
Det er endnu for tidligt at sige, hvor mange penge den enkelte ugeavis kan se frem til, men med hurtig hovedregning vurderer, at det vil give et antal 100.000 kroner til hver ugeavis, hvis alle ugeviser altså vel at mærke får del i støtten.
Det er næppe nok til at ansætte en ekstra journalist hvert sted. Men ifølge Alex Nielsen er det absolut bedre end ingenting.
- Hvis vi får støtte, kan vi fastholde det nuværende niveau og udbygge i en vis udstrækning, siger han.
Han peger dels på digital udbygning og ikke mindst på nærhed, så medierne fortsat kan komme ud til den lokale kultur, den lokale sport, de lokale erhvervsvirksomheder og den lokale detailhandel.
- Det er noget, der kræver muskler, og ethvert tiltag, der vil hjælpe med at få den her muskelmasse gjort større, ser vi på med glæde, siger han.
Lokale dagblade styrkes
Medieforliget betyder også, at der bliver formentlig flyttet statsstøtte væk fra hovedstaden og over til lokale aviser i provinsen.
- Hvis det også kan udmønte sig på en fornuftig måde, bliver det rigtig godt, siger Alex Nielsen, der også er administrerende for Herning Folkeblad og Midtjyllands Avis.
- Det kan være med til at fastholde det nuværende høje redaktionelle niveau, og det kan være en hjælp til at få vores digitale nyhedstjenester tranformeret over i den konkurrencesituation, som vi er i mod de store amerikanske tech-giganter som Facebook og YouTube, siger han.
Hos Jysk-Fynske Medier vender de også tommelfingeren op over medieforliget - både på egne og borgernes vegne.
- Det er vi selvfølgelig glade for for vores eget vedkommende, men jeg synes også, det er en rigtig forskydning, for der har været en skævvridning i forhold til de nationale medier, siger chefredaktør Peter Orry fra Jysk-fynske medier.
I går, torsdag, nedlagde jysk-fynske medier 15 stillinger som led i endnu en stor sparerunde, og chefredaktør Peter Orry erklærede, at den vestlige mediebranche står i en strukturel krise.
Millionerne fra medieforliget betyder dog ikke, at mediekoncernen vil trække besparelserne tilbage:
- Nej, det får det ikke indflydelse på. Nu har vi skabt os et nyt udgangspunkt med spareplanen, som sikrer, at vi kan arbejde videre fremadrettet, og nu kommer medieforliget så oveni, siger han og henviser til, at de først skal have regnet nærmere på det for at se, hvilken konkret betydning det får.