Cecilie Aaskov Widiendahl døjer med en dårlig skulder, og derfor er hun taget til læge i Borris ved Skjern.
Men i stedet for lægen er det en sygeplejerske, som tager imod hende i klinikken. Her arbejder nemlig også tre sygeplejersker og en lægesekretær.
Sådan er det efterhånden mange steder i Danmark. Der mangler læger, så flere sygeplejersker, lægesekretærer og andet praksispersonale myldrer ind i lægehusene.
Her løser de opgaver, som lægen tidligere tog sig af. Det kan for eksempel være børneundersøgelser, behandling af halsbetændelse og rutinekontroller af kronisk syge patienter.
I lægehuset i Borris tager de sig af 2.800 patienter. Det kunne ganske enkelt ikke lade sig gøre uden det ekstra personale.
- Det er alfa og omega, hvis vi skal passe alle patienter. Det ville jeg ikke kunne gøre alene, forklarer Martin Aagaard Poulsen, praktiserende læge.
- Så skulle vores patienter varetages af noget andet, og det ville typisk være en regionsklinik med skiftende læger, siger han.
Som patient er Cecilie Aaskov Widiendahl helt tryg ved, at sygeplejersker aflaster lægen og løser opgaver for ham.
- Jeg synes, det er fint. Det gør, at jeg kan blive set hurtigt, når jeg har brug for det, og at jeg ikke skal vente en uge, fordi jeg skal ind til en læge, siger hun.
- Og jeg mener ikke, at behandlingen bliver dårligere af, at jeg bliver set af en sygeplejerske først, siger Cecilie Aaskov Widiendahl.
Én læge kan tage flere patienter
Siden 2011 er der tre procent færre praktiserende læger i Danmark. Til gengæld er der kommet tre procent flere sygeplejersker og andet praksispersonale i de danske lægehuse. I en tid med lægemangel er det en udvikling, vi skal være glade for, forklarer professor i sundhedsøkonomi fra Syddansk Universitet Jes Søgaard.
- Det gør simpelthen, at lægedækningen er større, end den ellers ville have været. Særligt i områder, hvor der er knaphed på praktiserende læger, er det en kæmpe fordel, siger han.
Foreningen Danske Patienter hilser udviklingen velkommen.
- Vi ser, at det kan løfte kvaliteten, fordi fysioterapeuter og sygeplejersker kan byde ind med nogle af de ting, som patienterne efterspørger i dag. Det kan også give en lettelse af almen praksis, som der er brug for i dag, for de er pressede på tid, siger vicedirektør Annette Wandel.
Arbejdsfordelingen er helt klar på klinikken i Borris. Sygeplejersken kan hjælpe med mangt og meget lige fra at lægge gips på en arm til at måle blodtryk, men det er kun lægen, der stiller diagnoserne. Og hvis der opstår den mindste tvivl, kalder sygeplejersken altid lægen ind.
- Når vi har lægemangel, skal lægerne bruges til det, de er bedst til: at diagnosticere. Så er der en masse andet håndværk, som det er helt relevant at bruge andre folk til, siger praktiserende læge Martin Aagaard Poulsen.
Sygeplejerske Eva Stensig er glad for sit job i lægepraksissen, som hun finder udfordrende og spændende.
- Det er også vigtigt, at man som sygeplejerske føler sig tryg i det, og det gør jeg helt klart. Afstanden til lægen er meget kort, siger hun.
Flere sygeplejersker vil aflaste lægen i fremtiden
I fremtiden vil vi møde mere praksispersonale, når vi tager til lægen, spår professor Jes Søgaard. I dag er der typisk 2-2,5 ansatte per praktiserende læge, men der findes klinikker, hvor der er op til 5-6 ansatte for hver praktiserende læge.
- Så der er basis for en meget videre udvikling på det her område, siger han.
Danskere bliver ældre og får flere kroniske og langvarige sygdomme, som kræver hyppige besøg og kontroller hos lægen.
- Lige præcis dér er sygeplejersker, diætister og andet praksispersonale ekstra dygtige, fordi der er tale om rutinemæssige opgaver, som de varetager mindst ligeså godt som den praktiserende læge selv, siger Jes Søgaard.