Det kommer til at få dramatiske konsekvenser, hvis der ikke bliver ændret på de CO2-afgifter, der ved årsskiftet kommer til at ramme fiskeriet.
Så klar er meldingen fra Jesper Kongsted, der er auktionsmester på Hanstholm Fiskeauktion.
- Det kommer til at slå Hanstholm ihjel.
Han frygter den CO2-afgift, der blev vedtaget i november. Aftalen fastslår, at fiskerne fra årsskiftet skal betale en afgift på 2,26 kroner per liter dieselolie.
Danske fiskere har mulighed for en gradvis indfasning af afgiften frem mod 2030 - så de i 2025 kun skal betale knap halvdelen, nemlig 1,05 kroner per liter.
Men udenlandske fartøjer, som lander fisk til danske fiskeauktioner og tanker op i danske havne, skal betale den fulde afgift fra starten. Og det vil ifølge branchen få store konsekvenser.
Fiskerne smutter til andre lande
Et eksempel er en fransk flåde på fem konsumfartøjer, som de senere år har landet deres fangster til landets største fiskeauktion i Hanstholm.
De fem fartøjer købte sidste år 6,5 millioner liter diesel i Hanstholm.
Med afgiften står de til en ekstra regning næste år på op mod 15 millioner kroner - og det betyder ifølge auktionsmester Jesper Kongsted, at den franske fiskerflåde i stedet vil lande deres fisk i Skotland eller Holland, hvor de ikke skal betale afgift.
Samme besked har auktionsmesteren fået fra tyske, skotske og svenske fiskere, der plejer at lande fisk i Hanstholm.
Derfor forventer han, at der vil forsvinde mellem 20.000 og 23.000 ton fisk på auktionen.
Til sammenligning røg der sidste år omkring 35.000 ton fisk gennem auktioner i Hanstholm.
- De forsvinder fra vores auktionssystem og væk fra opkøberne af fisk. Og hvad der er lige så alvorligt: de udenlandske fartøjer, der plejer at ligge i havnen, de kommer ikke. Så vores smede og elektrikere, vores vodbindere og alle mulige servicefunktioner - mister arbejdspladser, siger Jesper Kongsted.
Alternative drivmidler kan være en løsning
Danmark er det første land, som indfører en CO2 afgift på fiskeriet – og det er i orden med en afgift, hvis bare fiskerne havde alternativer, mener auktionsmesteren i Hanstholm:
- Fiskeriet skal også have CO2 afgifter, men så skal de have alternative drivmidler. Der er ingen motorer i øjeblikket, som fiskerne kan lægge i deres både, som kan sejle på metanol og den slags ting.
- Fiskeren kan ikke sætte en vindmølle op på styrehuset. Han kan ikke sætte en batteripakke i og lave sin fiskerbåd om til en Tesla-fiskerbåd. Det kan ikke lade sig gøre, siger auktionsmesteren.
En delegation fra det samlede fiskerierhverv mødes fredag eftermiddag med skatteminister Rasmus Stoklund i et forsøg på at få udskudt afgiften. Med til mødet er Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danish Seafood Association og de danske fiskeauktioner.
Og forhåbentlig bliver afgiften udsat, siger Jan N. Hansen, formand for Hanstholm Fiskeriforening.
- Min bøn er, at forligskredsen sætter sig sammen og udskyder Co2 afgiften, så vi stadig kan have et erhverv og en produktion af fisk i Hanstholm og andre steder, siger fiskerformanden.