Bæredygtigt tøj er i rivende udvikling. Og det er en bølge, som iværksætteren bag det nye tøjmærke Amov rider med på.
Kasper Eis har startet det ultrabæredygtige tøjmærke, som skal produceres økologisk, have tidsløst design for lang holdbarhed og have en pantordning og en auktionsside for det brugte tøj. For hver krone, der tjenes, går en krone til velgørenhed.
- Jeg tror, der er behov for forandringer i modebranchen og i verden i det hele taget. Der er et kæmpe overforbrug i den måde, vi lever på i dag, så der er behov for at tænke på nye måder, siger Kasper Eis og uddyber:
- Vi prøver at gøre noget godt samtidig med, at vi tjener penge.
Kasper Eis sagde sit direktørjob op og skiftede BMW’en ud med en Seat Ibiza for at realisere sin bæredygtige iværksætterdrøm.
Hos PEJ Gruppen, der analyserer trends i livsstilsbranchen, mener trendmanager Pernille Kirstine Møller, at bæredygtig tøjproduktion er i rivende udvikling.
Særligt dødsulykken med en sammenstyrtet fabrik i Bangladesh for tre år siden var et vendepunkt for branchen.
- Nu ser vi, at der virkelig er sket en holdningsændring. Bæredygtighed er kommet for at blive. Det er ikke sådan, at bæredygtighed ikke er bæredygtigt, siger Pernille Kirstine Møller.
I dag bliver Copenhagen Fashion Summit afholdt i København. Det sker under temaet responsible innovation. I følge arrangørerne fra Danish Fashion Institute er det verdens største event om bæredygtig mode.