Ventetid på op til 30 minutter ved ny cykelbro

En ny cykelbro skal gøre turen nemmere og hurtigere for københavnske cyklister, men de risikerer at vente i op til en halv time ved broen, når de skal over den.

Flere cyklister tvivler på, de vil bruge den ny cykelbro over Trangraven i Christianshavns Kanal i København. Problemet er, at broen skal åbne for havnens både op til 16 gange i døgnet. (Foto: © Janni Brixen, DR København)

Den planlagte cykelbro over Trangraven ved Christianshavns Kanal skal gøre det lettere for hovedstadens cyklister at komme til og fra arbejde og studier.

Men op til 16 gange i døgnet kan cyklisterne risikere at møde en åben bro. Så mange gange skal de sejlbåde, som holder til i havnen, nemlig have lov til at passere under broen.

Ventetiden kan i særlige tilfælde blive op til 30 minutter, fremgår det af kommunens egne beregninger. Andre gange bliver ventetiden på et kvarter, og når der kun er få både, kan ventetiden blive på bare fem minutter.

Forsker: Cyklisterne vælger anden rute

Men ligegyldigt om ventetiden bliver fem eller 30 minutter lang, så vil det betyde, at cyklisterne i stedet vælger ruten over Knippelsbro for at undgå usikkerhed om, hvornår den er åben, forudser Thomas Sick Nielsen, forsker hos DTU Transport:

- Generelt vil det selvfølgelig være noget, der gør ruten mindre anvendelig end ruter, hvor man kender rejsetiden, siger han.

Cyklist: Jeg skal stå tidligere op

Cyklisten Lauge Nissen er usikker på, om cykelbroen vil give ham en fordel, når han skal cykle til og fra studiet:

- Jeg bliver nødt til at stå tidligere op for at nå frem, og så vil jeg nok vælge en anden rute, siger han.

En anden cyklist, Sebastian Alstrup, overvejer at bruge broen, hvis man undervejs på ruten kan få informationer om, hvorvidt broklappen er oppe eller ej.

- Hvis det bliver tilgængeligt nogen steder, hvornår og hvor lang tid broen er åben, så vil jeg bruge den, siger han.

Politiker: Man kan indregne brorytmen i cykelturen

De konservatives medlem at miljø- og teknikudvalget, Jakob Næsager, mener ikke, det bliver et problem for cyklisterne, at broerne skal åbnes flere gange om dagen.

- Hvis det kommer til at køre efter et fast skema, hvor man ved, at broen for eksempel åbner i fem til syv minutter hver hele time, så tror jeg, de fleste kan indregne det i deres daglige cykeltur, siger Jakob Næsager, som ikke mener kommunens egne beregninger på ventetid op til 30 minutter holder stik.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra Morten Kabell, miljø- og teknikborgmester i Københavns kommune, men han har ikke ønsket at deltage i et interview.

Enhedslisten var ellers det eneste parti, der i sin tid stemte nej til Inderhavnsbroerne.

Københavns inderbroer har foreløbigt kostet skatteborgerne 107 millioner kroner. Resten er finansieret af A.P Møller Fonden.