Udsolgt.
Sådan lyder meldingen fra flere af de største festivaler der, efter tre års coronatørke, endelig kan åbne festivaldørene denne sommer.
Men det betyder også, at jagten på en billet for dem, der ikke har købt i første omgang, er gået ind.
Og med det følger også snyd med billetsalget.
Allerede inden de store festivaler er kommet i gang, får politiet langt flere anmeldelser for fusk med billetter end i 2019, som er det seneste år uden aflysninger på grund af coronaepidemien.
I de første fire måneder af 2019 modtog politiet 131 anmeldelser fra håbefulde folk, der havde sendt penge efter falske billetter.
I de samme fire måneder i år modtog de 191 anmeldelser. Og i midten af maj måned havde yderligere 35 personer henvendt sig efter at være bedraget i forsøget på at skaffe sig en billet.
En af dem, der fik en lang næse efter at have sendt penge til en billetsvindler, er studerende Katrine Hostrup-Pedersen fra København.
Hun ville købe en billet til Roskilde Festival via facebookgruppen "Festivalbilletter Køb/salg" og overførte penge til en falsk profil via betalingsappen MobilePay. Herefter fik hun tilsendt en billet, der tydeligvis var uægte, og blev samtidig blokeret af profilen der havde solgt hende billetten.
- Jeg føler mig rimelig dum og kan ikke forstå, at jeg faldt for det. Det er en super ærgerlig følelse at blive snydt. Jeg troede bare på det bedste i folk. Men det har jeg så lært nu, at det kan man ikke, siger Katrine Hostrup-Pedersen, der har mistet håbet om at få sine 2.275 kroner tilbage.
Det er nemlig ikke muligt at få penge tilbage, når de er overført til et mobilnummer via MobilePay, oplyser betalingsappen.
Ifølge Kresten Munksgaard, der er chef for forebyggelse og analyse i Nationalt Center for IT-kriminalitet, så skyldes stigningen i anmeldelser om billet-bedrageri formentlig, at efterspørgslen på billetter er stor her på den anden side af to år med aflysninger på grund af corona.
- Der er rigtig mange, der gerne vil på festival, og de er udsolgt. Derfor er folk også mere risikovillige. Og det er de kriminelle udmærket godt klar over, så det udnytter de. Samtidig er der også mange unge, der nu er gamle nok til at komme af sted for første gang, forklarer han.
Kresten Munksgaard forudser, at henvendelserne om falske billetter vokser endnu mere, når først festivalsæsonen for alvor kommer i gang og folk står ved indgangen med en billet, der ikke åbner porten ind til alle lyksalighederne.
- Vi opfordrer derfor til, at man tænker sig virkelig godt om, inden man kaster penge efter billetter på nettet, understreger Kresten Munksgaard.
Kommunikations- og marketingschef for Roskilde Festival Mads Mikkelsen er ked af at høre om stigningen i antallet af henvendelser om billetfusk. Men han understreger, at det ikke er festivalens ansvar at hjælpe dem, der er blevet snydt, når de står med en ubrugelig billet ved indgangen.
- Vores ansvar ligger i at have en platform, hvor man kan købe en billet på rigtig og sikker vis og oplyse om det, siger han.
Mads Mikkelsen opfordrer til, at man melder sig som frivillig eller skriver sig på venteliste til en billet, hvis man gerne vil med på en udsolgt festival.