Seksualundervisningen af folkeskoleelever med anden etnisk baggrund end dansk er præget af berøringsangst.
Emner som homoseksualitet, abort og sex før ægteskab er ømtåelige, og det får underviserne til at undgå dem, lyder kritikken.
Og det har den konsekvens, at de unge er uoplyste, når det kommer til sex.
- Vi oplever, at man tager en del af undervisningen væk ud fra en formodning om, at eleverne ikke kan lide at tale om det, og det kan faktisk være en bjørnetjeneste, siger Mette Gundersen, der er projektleder i Sex og Samfund.
Uvidenhed giver kønssygdomme
Den manglende viden om sex betyder også, at de etniske unge har større risiko for at få bl.a. kønssygdomme.
Vidensniveauet er lavere i den her gruppe end hos andre unge, og hvis det ikke er noget, man taler om derhjemme, er det særligt vigtigt at få skabt et rum, hvor de unge kan stille spørgsmål og få hjælp, siger Anne Rygaard Hjorthøj, der er akademisk mearbejder i Sundhedsstyrelsen.
I en landsdækkende undersøgelse foretaget af Sex og Samfund sidste år, svarede 45 procent af underviserne, at de fandt seksualundervisningen svær, fordi den berører intime og private spørgsmål.