Sundhedsplatformen skyld i fejlmedicinering: Første sag meldt til Patienterstatningen

Patienten, som har søgt erstatning, er blevet ringet op af et hospital med besked om, at hun har taget for meget medicin.

Den første patient har nu søgt erstatning efter at være blevet fejlmedicineret på grund af en fejl på Sundhedsplatformen.

Patienten søger erstatning fra Region Hovedstaden, oplyser Patienterstatningen.

Der er højst sandsynligt tale om fejlen, hvor it-systemet var skyld i, at der kom forkerte doser medicin på mærkaterne på patienters pilleglas og pilleæsker, fortæller Karen-Inger Bast, der er direktør i Patienterstatningen:

- Patienten har været igennem et forløb, hvor hun har fået for meget medicin. Hun har fået en opringning fra et hospital om, at der har været en medicineringsfejl, siger hun.

Region Hovedstaden og Region Sjælland har kontaktet 1.117 patienter, der gennem det sidste halve år kan være ramt af fejlen. I alt har fem personer lidt ikke-permanente skader. Om patienten, der har søgt erstatning, er en af de fem personer, vides dog ikke.

Hvis man som patient har fået en forkert dosis medicin på grund af fejlen, så kan man søge erstatning:

- Hvis hospitalet eller nogle af de ansatte på hospitalet mener, at der er en patientskade, så skal sundhedspersonalet vejlede patienten om, at der er mulighed for at søge erstatning hos os, siger Karen Inger-Bast.

Region Hovedstaden har afvist at kommentere på sagen, fordi sagen ikke er afgjort.

427 patienter undersøges lige nu for en anden medicinfejl

Region Hovedstaden og Region Sjælland er lige nu ved at undersøge 427 patienter, heraf 28 dødsfald, i forbindelse med en anden medicinfejl i Sundhedsplatformen.

Denne fejl opstod på grund af en automatisk funktion i Sundhedsplatformen, som skal sørge for, at patienten får udskrevet så få tabletter som muligt. Men Sundhedsplatformen tog ikke nødvendigvis højde for den styrkeforskel, der er på tabletterne.

Funktionen, som er i skyld i sidstnævnte fejl, blev lukket 10. oktober 2018.