Manglende lokoførere, talrige forsinkelser, aflyste tog og dårlig information. Det har været kystbanependlernes hverdag henover sommeren, og det gør sig stadig gældende.
Problemerne er ekstreme siger pendlertalsmand Michael Randropp. Det skriver Helsingør Dagblad
- Den situation, der er nu og har været hen over hele sommeren er tilbagevendende, men denne gang er den kommet tilbage med ekstrem styrke. Det er den værste periode vi har stået i siden DSB-First skandalen.
Transportministeren tager pendlernes parti
Transportminister Magnus Heunicke (S) erkender at situationen er uholdbar for de mange pendlere, hvis hverdag afhænger af, at kunne komme til og fra arbejde og hjem i tide til at hente børn eller andet.
- Desværre er det gået meget ned ad bakke her hen over sommeren. Og når vi har så vigtig en strækning i Danmark, som har så koncentrerede problemer, så skal vi gøre noget ved det.
Derfor tog ministeren selv en tur med Kystbanen her til morgen, hvor han stod op sammen med de mange, som ikke kunne få en siddeplads. For også i morges var der problemer med at leve op til de gældende aftaler mellem DSB Øresund og Transportministeriets Lov- og Kontraktenhed.
Der var nemlig kun seks togvogne, hvor reglerne foreskriver, at der skal være ni, da for mange vogne i øjeblikket er på værksted.
Svensk skinnearbejde skaber problemer i Danmark
Et af de problemer, som Magnus Heunicke fremhæver som en af de store udfordringer for rettidighed og aflysninger, er skinnearbejde på den modsatte side af sundet. Her skal der nu lægges en plan for at forhindre, at svenske udfordringer skal sprede sig til vores side af kysten.
- Vi skal mødes med svenskerne for at aftale, hvad vi gør, når der er store arbejder, som generer trafikken voldsomt på tværs af landegrænserne, siger Magnus Heunicke.
Pendlerne er ikke overbeviste
Ifølge Michael Randropp er pendlerne ikke overbeviste om, at der faktisk vil ske noget som helst. Han er talsmand for pendlerne og henviser til, at ministeren først er gået aktivt ind i problematikken, efter sagen blev taget op i pressen.
- Inden vi gik til pressen, havde vi en dialog med DSB og Transportministeriets Lov- og Kontraktenhed, og de lyttede ikke - derfra trykkede vi på presseknappen, siger Michael Randropp.
Først herefter oplevede pendlerne, at kritikken blev taget alvorligt, siger talsmanden, som dog ikke tror på handling, før der faktisk sker ændringer.
- Jeg tror, det er tomme ord, men vi vil meget gerne hjælpe med information, så transportministeren kan se, hvor det er, han kan gribe ind. Og hvis kan ikke griber ind, så vil vi aldrig få en bedre kollektiv trafik, og det haster.
Det siger Michael Randropp, som ikke er i tvivl om, hvad udfaldet vil blive:
- Det, der sker, er, at folks lyst til at tage den offentlige trafik bliver mere og mere flosset, og til sidst sidder man i bilen.