Entreprenør klar til slagsmål om stor ekstraregning: Københavns metro kan blive flere milliarder dyrere

Efter flere måneders strid er sagen nu på vej i voldgiftsretten.

Københavns nye metrolinje åbnede i september 2019 og har indtil videre kostet 25,3 milliarder kroner. Nu kan regningen blive flere milliarder dyrere. (Foto: © ASGER LADEFOGED, Scanpix)

Der var livekoncert, gratis billetter og besøg af Dronningen, da københavnerne i september 2019 blev indbudt til åbningen af deres længeventede metroring.

Men her halvandet år senere kan byggeriet vise sig at blive flere milliarder kroner dyrere.

I hvert fald hvis det står til entreprenøren på byggeriet, der nu vil slæbe Metroselskabet i en voldgiftsret – en slags retssag i byggesager.

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) bekræfter over for DR, at man i april vil indlevere sine krav til voldgiftsretten.

- Det fremgår af kontrakten mellem CMT og bygherren, at tvister skal indbringes for en dansk voldgift. Det sker efter flere måneders forhandlinger med bygherren, der ikke er endt i et resultat, oplyser CMT.

Slagsmål om tidsplan og forsinkelser

Entreprenøren mener, at Metroselskabet skylder dem en ekstraregning på omkring seks milliarder kroner. Det står der i regnskabet for 2020, som netop er offentliggjort.

Blandt andet mener CMT ikke, at deres ansatte kunne komme til at udføre det nødvendige arbejde i skakterne og tunnellerne på de aftalte tidspunkter.

Derfor måtte man hyre flere ansatte og arbejde i weekender for at kunne holde tidsplanen, og det skal koste ekstra, lyder det.

Ifølge Metroselskabet er det ikke usædvanligt, at der opstår uenigheder om kontrakten på den slags store projekter, og heller ikke, at en entreprenør vil rejse krav om merbetaling.

Selskabet afviser dog, at der skulle være hold i CMT's krav.

- Vi mener ikke, at der er grundlag for de krav, entreprenørkoncernen WeBuild rejser for at få ekstrabetaling, skriver Ulrik Wendelboe, som er direktør for udbud og kontraktstyring i Metroselskabet, i et svar til DR.

WeBuild er det selskab, der ejer Copenhagen Metro Team.

Ekspert: Der vil komme en ekstraregning

Ifølge Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, vil en del af den omtalte ekstraregning ganske givet ende hos Metroselskabet - og dermed også ejerne, Københavns og Frederiksberg Kommuner og staten. Men det vil ikke ende med fulde seks milliarder, vurderer han.

- Det beløb bliver markant mindre, jeg tør ikke sige hvor meget, siger han og tilføjer, at Metroselskabet dog ikke kommer til at slippe gratis.

- Det vil være for uacceptabelt for entreprenøren. Så man betaler noget, der er rimeligt. Og der er garanteret også nogle ting, man har været nødt til at lave ekstra, og som Metroselskabet er nødt til at betale, siger han.

- Man har begge to en interesse i at finde en løsning, som begge parter kan leve med. Hvis ikke man kan det, ender man i retten, lige som der er lagt op til nu.

Dyrere billetter eller større lån

Metrobyggeriet har allerede kostet 25,3 milliarder kroner, hvilket er godt 10 procent dyrere end forventet.

Pengene til at betale en ekstraregning kan komme flere steder fra, forklarer Per Nikolaj Bukh.

- De kan komme fra en forhøjelse af billetpriserne, fra nye investeringer, man alligevel ikke har råd til at lave, eller også skal man låne pengene og udskyde hele tilbagebetalingstiden for projektet, siger han.

Selvom den sidste løsning kan lyde smart og måske umiddelbart gratis, så er den det ikke, forklarer Per Nikolaj Bukh.

- Det er absolut ikke ligegyldigt, om Metroselskabet kommer til at betale en ekstraregning, for det er jo penge, man ikke har til rådighed til fremtidige forbedringer af metrodriften, siger han.

Metroselskabet har ikke nogen kommentar til risikoen for, at Cityringen endnu engang bliver dyrere, eller hvad en mulig ekstraregning vil betyde.

Sidste frist for at parterne skal indlevere deres krav til voldgiftsretten er 28. april.