Den første måned med Sundhedsplatformen har været en såkaldt Hypercare-periode med ekstra mandskab til at udbedre tekniske fejl og hjælpe lægerne og sygeplejerskerne med at lære systemet at kende.
I alt har der været 1000 ekstra it-folk fra regionen og leverandøren Epic til stede på hospitalerne, ligesom der har været såkaldte floorwalkers og superbrugere til at hjælpe sundhedspersonalet.
Men nu er det slut med ekstra beredskab, og ifølge regionens oplysninger betyder det færre it-folk, og at der ikke længere vil være floorwalkers og superbrugere på hospitalsgangene.
Der er dog stadig et stort behov for hjælp til Sundhedsplatformen, siger formanden for Yngre Læger i hovedstadsområdet, Helga Schultz.
- Vi har brug for hjælp til, at de basale ting kommer til at fungere. Vores blodprøvemodul, vores medicinsbestillingsmodul og omkring vores henvisninger. Det er blevet bedre, men det fungerer ikke stabilt nok endnu, siger hun.
Selvom det ekstra beredskab nu nedtrappes vil der stadig være rig mulighed for at få hjælp til systemet igennem leverandørens eksperter. Det sker ved, at personalet blandt andet kan ringe til en hotline, fortæller vicedirektør på Gentofte Hospital, Anne Gram
- Dem, som tidligere har været floorwalkers og har hjulpet, sidder nu klar ved telefonerne og kan bidrage med stort set den samme hjælp, siger hun.
Udover telefonisk hjælp, vil der også være uddannelse i den kommende tid indenfor de områder, som er ekstra krævende, siger Anne Gram.