Allerede flere end sidste år: Vanvidsbilister hærger stadig

De store biler med masser af hestekræfter er et stigende problem på vejene i hovedstadsområdet og i Østjylland.

Flere og flere bilister bliver målt for at køre dobbelt så hurtigt som den tilladte hastighed eller med over 200 kilometer i timen. (Arkivfoto) (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix)

Vanvidsbilister har den seneste tid stået bag en del kedelige overskrifter i hovedstadsområdet.

I juli blev en betjent dræbt af en vanvidsbilist på Langebro og i august blev to mænd ramt af en vanvidsbilist i indre København.

Og de hurtige biler med masser af hestekræfter er et stigende problem på vejene i hovedstadsområdet.

En af dem, der har oplevet det på klos hold, er Joanna Nielsen. En ven måtte hive hende tilbage på fortovet, da en bilist med fuld fart overhalede en bil for rødt lys og drønede forbi hende.

- Hernede ved Fakta smadrede han ind i en anden bil og kørte galt, fortæller Joanna Nielsen.

Hun er medlem af Områdefornyelse Nordvest og er én af flere beboere ved Frederiksborgvej i Københavns Nordvestkvarter, som er utrygge på grund af den voldsomme kørsel, som de oplever på gaden.

- Vi har at gøre med en vej, hvor skolerne ikke tør have skolepatruljer, fordi det vil risikere liv. Det er jo grotesk, mener Joanna Nielsen.

Hovedstadsområdet og Østjylland er mest udsat

I Københavns, Nordsjællands og Københavns Vestegns politikredse har de indtil videre i år målt flere vanvidsbilister end hele sidste år.

I 2018 kunne de tre politikredse registrere 26 tilfælde af vanvidsbilisme, mens det i år er oppe på 42.

På landsplan er der forskel på, hvordan udviklingen har været, men i Østjyllands politikreds har de også oplevet en markant stigning i år.

Her var der 5 vanvidsbilister i 2018, mens det i år er oppe på 23.

Det kan ifølge Rigspolitiet skyldes et øget fokus på det, fortæller politiassistent ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter Christian Berthelsen.

- Høj hastighed har været en del af vores fokus i strategien frem mod 2020. Derfor har vi ret meget fokus på det her. Og det kan måske være derfor, at vi ser mange sigtelser på hastighedsområdet, vurderer han.

Ifølge direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller er problemet akut.

- Bilister, der kører med de hastigheder, udgør en åbenlys risiko – ikke kun for dem selv men også for andre. Det er et uvæsen, vi skal komme til livs.

Håndsrækning fra kommunen

Den hasarderede kørsel har også fået opmærksomhed i Københavns Kommune, som fra næste år ændrer vejens forløb på Frederiksborgvej i Nordvestkvarteret.

Kommunen vil anlægge 'hastighedsdæmpende tiltag', som for eksempel helleanlæg og udvide fortovene, så vejens forløb ikke inviterer til at trykke speederen i bund.

- På Frederiksborgvej håber vi, at det er sværere at komme op i fart. At det ikke er muligt at komme til at køre ligeså stærkt, når der er nogle fysiske barrierer, der gør, at vejen er mindre lige, forklarer teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL).

Det er på strækningen mellem Rentemestervej og Tagensvej, at Københavns Kommune vil ændre vejens forløb. (© (c) DR)

Tiltaget vækker glæde hos Rådet for Sikker Trafik.

- At kommunerne går ind og sikrer, at vejene bliver mere sikre og eventuelt laver chikaner, hilser vi meget velkommen, siger direktør Mogens Kjærgaard Møller.

Håndsrækningen fra kommunen bliver også værdsat hos Joanna Nielsen.

- Politikerne har hørt os, og jeg glæder mig helt vildt meget til, vi kommer i gang med det her.