Støjberg om Somalia-sag fra Nyborg: Rektor giver børnene falske forhåbninger

Nyborg Gymnasium laver sin egen udlændingepolitik, mener udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V).

Otte, somaliske søskende har mistet retten til at gå i skole, efter deres forældre har mistet deres opholdstilladelse. Nu bliver fem af familiens otte børn undervist af frivillige. På billedet ses Abdullahi, Riyan og Raida Hussein på 6, 12 og 15 år. (Foto: © Henrik Mikaelsen - DR Fyn)

- Rektoren på Nyborg Gymnasium laver sin egen udlændingepolitik. Det, synes jeg, er ikke i orden.

Sådan lyder kritikken nu fra udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V).

Hun har fulgt en meget omtalt sag fra Nyborg Gymnasium, hvor rektor Henrik Vestergaard Stokholm har slået dørene op for fem somaliske børn, som er blevet smidt ud af deres kommunale folkeskole, fordi de har mistet deres opholdstilladelse.

Børnene har søgt asyl, men Nyborg Kommune må ikke undervise dem, mens deres sager behandles, fordi det vil være i strid med loven.

Derfor har gymnasiet allieret sig med en række frivillige lærere om et dagligt undervisningstilbud til de somaliske børn, som går i 0., 6., 8. og 10. klasse.

Et initiativ, som ikke falder i god jord hos Inger Støjberg.

- Vi har her en rektor, som på eget initiativ laver sin egen udlændingepolitik. Det er ikke ulovligt, det han gør, men jeg synes, han sætter sig ud over den politik, som er vedtaget af et flertal i Folketinget, siger hun.

Inger Støjberg påpeger, at de somaliske børn ifølge loven kan få undervisning på et asylcenter i regi af Udlændingestyrelsen.

- Men rektor vil det anderledes. Jeg synes faktisk, at han giver børnene en falsk forhåbning om, at de kan blive i Danmark ved at bygge hele det her system op omkring dem.

Fortjener undervisning

Rektor Henrik Stokholm afviser kritikken.

- Jeg synes, at børnene fortjener så meget undervisning som muligt, mens de er her. Det kan godt være, at de ender med at skulle hjem til Somalia, men indtil deres sager er endeligt afklaret, synes jeg, at vi bør opføre os anstændigt og lade dem fortsætte det liv, de har nu, forklarer han.

Rektoren medgiver, at børnene vil kunne få undervisning, hvis familien vælger at flytte på asylcenter.

- Men hvis vi for eksempel tager de to piger, som går i 10. klasse, så er de jo i gang med at afslutte folkeskolen. Det tilbud, de vil få på et asylcenter, vil næppe kunne sammenlignes med det skoleliv, de har været en del af de sidste tre år. De vil blive revet op med rode, siger han.

Støjberg: Et blik ind i fremtiden

Ifølge Inger Støjberg er sagen fra Nyborg et forvarsel om det såkaldte paradigmeskifte i udlændingepolitikken, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om.

- Det her er et blik ind i fremtiden. Der vil komme mange situationer, hvor udlændinge skal sendes hjem, og hvor det for eksempel betyder, at børn må forlade Danmark midt i et uddannelsesforløb. Men det er jo dét, der ligger i hele paradigmeskiftet, forklarer ministeren.

Integrationsminister Inger Støjberg (V) mener, at tre udvisningstruede somaliske børn indgydes falske forhåbninger, når Nyborg Gymnasium tilbyder dem undervisning. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ida Marie Odgaard)

I forlængelse af Nyborg-sagen har Alternativets udlændingeordfører, Carolina Magdalene Meier (A), i dag stillet et såkaldt § 20 spørgsmål til Inger Støjberg.

Hun har bedt ministeren svare på, om Nyborg Kommune må undervise familiens skolebørn mod at få udgiften refunderet af Udlændingestyrelsen.

Den model anvendes allerede i dag i kommuner, som har et asylcenter. Her går asylsøgende børn i almindelige folkeskoler på statens regning.